رزرو هتل در مشهد

 

  • تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۵ | کد خبر : 10202
  • پنج محور مهم درباره انتخابات؛

    ارزیابی مهم ترین فرصت ها و تهدیدهای انتخابات ۷ اسفند

    به گزارش وعده صادق، در این نوشتار به پنج محور مهم درباره انتخابات ۷ اسفند پرداخته ایم. موضوع اول چرایی طرح مشارکت حداکثری از سوی رهبر معظم انقلاب است. موضوع دوم به نقش انتخابات در افزایش اقتدار جمهوری اسلامی  ایران می پردازد و در بخش سوم به چالش های داخلی و امنیتی فراروی انتخابات اشاره کرده ایم. در محور بعد به واکاوی راهبردهای فتنه گران در انتخابات پرداخته ایم و در آخرین بخش هم اشاره ای به لزوم تغییر در برخی  رفتارهای انتخاباتی داشته ایم.

    الف.    منطق مردم سالاری دینی و مشارکت حداکثری

    با فرارسیدن فصل انتخابات، اظهارنظرات گوناگونی درباره حضور مردم در پای صندوق های رأی شنیده می شود و کارشناسان مختلف هر یک از منظری به این مقوله می پردازند. در این بین بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از جایگاه راهبردی در انتخابات برخوردار است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

    مروری بر رهنمودهای چندین دهه ایشان، این حقیقت را آشکار می کند که معظم له بحث انتخابات را با تأکید بر دکترین «مشارکت حداکثری» آغاز می کنند و تاکنون انتخاباتی نبوده که ایشان افکار عمومی ملت ایران را به این مهم توجه نداده یا اظهاراتی مخالف این جهت گیری اساسی حکومت اسلامی ایراد کرده باشند.

    رهبر فرزانه انقلاب در آخرین بیانات شان در جمع مردم قم باز هم بر این مهم تأکید ورزیدند و با صراحت فرمودند: «ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد، اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی  است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب می شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند که خب بحمدالله امروز هست، این موجب می شود که ملت ایران در چشم ملت های دیگر آبرو پیدا کند و اعتبارش بالا برود؛ در چشم دشمنانش ابهت پیدا کند ملت ایران؛ انتخابات این است. بنابراین اصل انتخابات حضور مردم در پای  صندوق های رأی و رأی دادن آن ها است. همه باید شرکت کنند؛ شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری  اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملّت ایران است، آبروی کشور است. این مسأله اوّل است.»

    برای فهم و درک چنین تعابیری باید به ماهیت حکومت اسلامی از منظر معظم له توجه کرد. حقیقت آن است که نظام های سیاسی، ماهیت های مختلفی دارند و مبتنی بر اصول و مقوم هایی شکل گرفته اند. این مقوم ها به مثابه ریشه هایی هستند که به شاخ و برگ های نظام سیاسی حیات و جهت می دهند؛ لذا برای فهم تفاوت ها باید جست وجو را از ریشه ها آغاز کرد.

    اساس و ماهیت نظام جمهوری اسلامی به منزله الگویی برای حکومت ورزی را می توان نظام مردم سالاری دینی  دانست. در این الگو ریشه حقوق و منشأ شکل گیری، اعمال قدرت و توزیع قدرت اسلام است. در این نگاه اسلام برای حاکمیت دو رکن و پایه لحاظ کرده است که حاکم اسلامی و مسؤولان نظام اسلامی باید به آن مزین باشند: «رکن اول، آمیخته و آراسته بودن با ملاک ها و صفاتی است که برای حاکم اسلامی معین شده، مانند دانش، تقوا، توانایی، تعهد و… و رکن دوم، قبول و پذیرش مردم است.»

    و از اینجاست که رضایت مردم به پایه ای برای مشروعیت بخشی به حاکمیت لحاظ می شود. این اعتبار رأی ملت، خاستگاه الهی دارد و همچون دموکراسی های غربی نیست که مبتنی  بر حقوق طبیعی و قرارداد اجتماعی شکل گرفته باشد. به تعبیر رهبری حکیم، وقتی پرسیده شود: «ای کسی که مسلمانی، چرا رأی مردم معتبر است؟ می گوید چون مسلمانم؛ چون به اسلام اعتقاد دارم و چون در منطق اسلام، رأی مردم بر اساس کرامت انسان پیش خدای متعال معتبر است.»

    با این نگاه است که رأی مردم حق الناس تلقی شده و وظیفه حاکمیت را صیانت از آن حق قلمداد می کند و با این منطق است که حضور حداکثری همه مردم به منزله یک حق شرعی دیده می شود که نه تنها حکومت به هیچ بهانه ای  نمی تواند آن را سلب کند، بلکه موظف است زمینه ها و مقدمات این مشارکت حداکثری را فراهم آورده و موانع را برطرف کند. حتی بیش از این موظف است تا با همه ابزارهای در اختیار خود برای به میدان آمدن توده های  مردم که به واقع صاحبان اصلی این انقلاب و نظام سیاسی هستند، برنامه ریزی کند.

    لذا فارغ از این که افزایش مشارکت سیاسی دستاوردهای فراوانی برای نظام اسلامی، ازجمله امنیت، مشروعیت، اعتبار بین المللی، کارآمدی و… خواهد داشت، نفس حضور و مشارکت مردم، خود اصالت داشته و اساس و ماهیت نظام اسلامی را تشکیل می دهد و همه تأثیرگذاران و بازیگران عرصه انتخابات باید ضمن فهم این حقیقت، برای تحقق آن بکوشند.

    ب.    صندوق رأی و اعتبار و اقتدار جمهوری اسلامی

    جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری بر پایه رأی مردم (همه پرسی فروردین ۱۳۵۸) بنا نهاده شد. در هیچ انقلابی چنین چیزی مشاهده نمی شود که رأی ملت در تعیین شکل نظام و قانون اساسی آن با این فاصله کم و سرعت زیاد منشأ اثر باشد. نهادهای جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس قانون اساسی از طریق صندوق آرا شکل گرفتند. در طول چند دهه پس از انقلاب اسلامی نیز تعیین کنندگی صندوق رأی در اداره کشور بر اساس اصل ششم قانون اساسی با همه مشکلات و سختی ها، فراز و نشیب ها در طول دوران جنگ و دوران تحریم ها ادامه یافت.

    بنابراین تداوم جمهوریت، اسلامیت و تعیین کنندگی صندوق آرا شاید اهمیتی کمتر از تعیین کنندگی صندوق رأی در شکل گیری نظام نداشته باشد؛ لذا می توان گفت صندوق آرا در جمهوری اسلامی ایران منشأ تولید قدرت، تعیین و چرخش نخبگان است؛ صندوق رأی جایی است که دیدگاه ها و نظرات مختلف از طریق آن بازتاب پیدا می کند و در قالب کرسی مجلس شورای اسلامی، صندلی ریاست جمهوری، کرسی مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا متجلی می شود.

    اگر کارکردهای صندوق آرا همواره به رسمیت شناخته شود و البته اقتضائات صندوق رأی پیش از نقش آفرینی  صندوق در حین رأی گیری و پس از آن رعایت شود، همواره می تواند تأمین کننده امنیت، مردم سالاری و بنیان مردمی نظام باشد، ما نباید به صندوق رأی و رأی مردم بی اعتماد باشیم. رأی و خواست مردم اساسی ترین مبنای تشکیل نظام است، همان طور که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۴ فرمودند که ما در نظام اسلامی حکومت زور نداریم، در واقع رأی ملت است که تعیین کننده است. رأی ملت به تعبیر حضرت امام(ره) میزان است، مردم هستند که صاحب نظام هستند و همه مسؤولان باید خود را وامدار ملت بدانند.

    بنابراین صندوق رأی به مثابه جایگاهی که صداهای مختلف وزن خود را در آن پیدا می کنند و دیدگاه های مختلف با اتکا به رأی ملت میزان قدرت خود را در نظام سیاسی می شناسند، باید به رسمیت شناخته شود.

    وقتی که این سازوکار به رسمیت شناخته شود، به جای مناقشات و منازعات خیابانی و رسانه ای باید این موضوع را مدنظر داشت که صندوق رأی می تواند تضمین کننده سلامت، امنیت، اعتبار و جایگاه جهانی نظام باشد.

    ما در جهانی زندگی می کنیم که بسیاری از کشورهای پیشرو از جهات مختلف پذیرفته اند که صندوق رأی مبنای تعیین قدرت، تقابل قدرت، چرخش نخبگان، حل وفصل مشکلات، دعاوی و چه بسا خواسته های متداول مردم است. بنابراین اعتماد به صندوق آرا تا حد زیادی می تواند پویایی نظام را تأمین کند و جلوی مناقشات و معارضات را بگیرد.

    اگر بپذیریم قانون اساسی بر اساس اصل ششم پشتوانه مهمی برای تعیین کنندگی صندوق آرا است و بپذیریم که جامعه ما جامعه ای است که حتماً معارضان و دشمنانی دارد، با توجه به تهدیدات و خطراتی که همیشه متوجه کشور ماست، به هیچ وجه نباید نقش مردم، نقش رأی مردم و میزان بودن رأی مردم مورد خدشه قرار بگیرد.

    ج.    چالش های سیاسی و امنیتی انتخابات آینده در بعد داخلی

    برگزاری انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و پنجم خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه امسال با توجه به شرایط داخلی و اتفاقات منطقه ای و دشمنی قدرت های غربی با نظام اسلامی خالی از چالش های سیاسی و امنیتی برای کشور نمی باشد که اگر هوشیاری و بصیرت مردم و مسؤولین و نامزدهای انتخابات چاشنی کار نباشد، ممکن است که این چالش های سیاسی و امنیتی بر روی هم مضاعف شده و برای کشور و نظام مشکل ایجاد کند.

    طبق فرمایش مقام معظم رهبری، انتخابات برای مردم و کشور ما یک نعمت و یک فرصت می باشد. برگزاری انتخابات سالم و با حضور حداکثری مردم، نظام و انقلاب را بیمه می کند ولی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب و فریب خوردگان و غافلان و ایادی نفوذی آن ها در داخل، تمام تلاش خود را برای به چالش کشیدن این انتخابات و تبدیل این فرصت به تهدید مثل تمام انتخابات قبلی به کار خواهند بست. این چالش ها در دو قسمت داخلی و خارجی و هر کدام در دو بخش سیاسی و امنیتی قابل بحث و بررسی می باشد که در این قسمت بخش داخلی این چالش ها را بررسی  می کنیم.

    ۱- چالش های سیاسی

    ۱-۱- چالش رقابت انتخاباتی

    فضای رقابتی در بین جریانات سیاسی فعال در کشور و نامزدهای انتخاباتی از یک طرف و طرفداران آن ها از سوی دیگر، زمینه مساعدی را برای نفوذ دشمن در ابعاد مختلف سیاسی در جامعه فراهم می نماید. فضایی که دشمن از آن در میان کشورهای دیگر هم به نفع خود استفاده نموده و توانسته کشورهای میزبان را با چالش هایی مواجه نموده و به موفقیت هایی هم دست یابد. هم چنان که در کشور ما نیز در سال ۸۸ تلاش نمود تا از این طریق نظام ما را دچار مشکل کرده و انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند که هدایت مدبرانه مقام معظم رهبری و هوشیاری و بصیرت مردم، آن ها را در اجرای کامل برنامه هایشان ناکام گذاشت.

    ۱-۲-ایجاد فضای دو قطبی در جامعه

    ازجمله موارد چالش برانگیز در بعد سیاسی، ایجاد فضای دو قطبی در جامعه می باشد که دشمن تلاش می کند از طریق فضای رقابتی انتخاباتی، جامعه را به دو بخش موافق و مخالف، انقلابی و غیرانقلابی و حاکمان و مردم تقسیم نماید و چنین وانمود کند که بین مردم و مسؤولین، بین نظام و مردم، بین مسؤولین اجرایی کشور، بین مراجع دینی و مردم و یا بین مراجع دینی و مسؤولین اجرایی کشور اختلاف وجود دارد تا به نوعی مردم را از نظام و انقلاب و مسؤولین انقلابی کشور دلسرد نماید و نظام را از پشتوانه و حمایت مردمی خالی کند و نقشه های شوم خود را در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اجرا نماید.

    ۱-۳-سوء استفاده از اجرای برجام در ایجاد اختلاف در جامعه

    با توجه به اجرای برجام و اختلاف نظر در میان برخی از مسؤولین و مردم در خصوص فرجام آن و با توجه به نظریه هزینه فایده، این امکان وجود دارد که دشمن از این امر هم در جهت تقویت دو قطبی سازی در جامعه و ایجاد شکاف در وحدت و انسجام و یکپارچگی استفاده نماید. موضوعی که با توجه به برگزاری انتخابات در کشور و فضای رقابتی  آن می تواند به عنوان تقویت کننده شکاف ها در جامعه عمل نماید.

    ۱-۴-ایجاد دشمنی و خصومت بین احزاب و جریانات سیاسی

    تقسیم جریانات سیاسی فعال در انتخابات از سوی دشمن به جریانات سیاسی انقلابی و غیرانقلابی، اسلامی و غربی  و یا متمایل به غرب می تواند هم باعث جذب برخی جریانات سیاسی منتقد به سوی غرب شده و به دنباله آن موجب تبدیل رقابت بین احزاب و جریانات سیاسی به دشمنی و خصومت گردد. هم چنین ممکن است دشمن در میان این جریانات سیاسی نفوذ کرده و در مسیر حرکت قانونی و مطابق با منافع ملی و داخلی خلل ایجاد نموده و موجبات دودستگی و اختلاف و شکاف در وحدت و انسجام را ایجاد نماید.

    ۱-۵-نفوذ در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر

    با توجه به ناامیدی دشمن در پروژه براندازی نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته و شکست نقشه ها و تاکتیک های دشمن در این زمینه، امروزه با تغییرات تاکتیکی در برنامه ها، تلاش در اجرای پروژه نفوذ در مسؤولیت ها، سازمان ها و نهادها و ارکان های تصمیم ساز و تصمیم گیر دنبال می شود. بنا به تجربیات گذشته نظام، بهترین فرصت برای این امر ورود به انتخابات یا رسوخ دادن عوامل دست نشانده و یا ایجاد فضای حاشیه ای در حوزه های  مختلف اعم از احراز صلاحیت ها، تبلیغات انتخاباتی، نتایج انتخابات و… می باشد. بنابراین اگر مسؤولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات ازجمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً در مقوله تأیید صلاحیت نامزدها دقت لازم را مبذول ننمایند، چه بسا دشمن بتواند در سایه غفلت ما، در مراکز حساس و تصمیم ساز کشور نفوذ کرده و نقشه های خود را پیاده نماید.

    ۱-۶-ایجاد بدبینی نسبت به عملکرد نهادهای قانونی

    ازجمله موارد و موضوعات چالش ساز که دشمن هم با توجه به فضای رسانه ای که در اختیار دارد و این روزها در حال پیاده کردن نقشه های خود در این مورد می باشد؛ تلاش در جهت ایجاد شبهه در کار یک نهاد قانونی و رسمی دخیل در انتخابات آینده در میان مردم می باشد. طبق قانون اساسی کشور، شورای محترم نگهبان وظیفه نظارت بر تمام مراحل انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را برعهده دارد. این روزها که نتایج تأیید صلاحیت نامزدها از سوی  هیأت های نظارت استانی شورای نگهبان با هماهنگی هیأت نظارت مرکزی اعلام شده است و در آن عده زیادی  رد  صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده اند؛ بعضی ها در داخل کشور و دشمنان نظام در خارج، بدون ذکر علت آن امر، سعی در به زیر سؤال بردن کار یک نهاد رسمی و قانونی می کنند. با توجه به نهضت ثبت نام که از سوی  برخی جریانات در موقع ثبت نام به راه افتاد که علت آن هم فشار آوردن به شورای نگهبان در تأیید نامزدهای  انتخاباتی فاقد شرایط بود، می شد پیش بینی کرد که عده زیادی از این ثبت نام کنندگان با عدم احراز صلاحیت مواجه شوند، هر چند که نظر نهایی شورای نگهبان هنوز اعلام نشده است و احتمال افزایش تأیید صلاحیت ها با توجه به شواهد و قرائن وجود دارد ولی دشمن در فضای رسانه ای سعی می کند از این موضوع در جهت ایجاد شکاف در بین مسؤولین و یا بین مردم و نظام استفاده کرده و سعی می کنند که مردم را از صندوق رأی دور نمایند. موضوعی که بصیرت سیاسی مردم ایران در طول تاریخ نقشه های آن ها را نقش بر آب کرده است.

    ۱-۷-چالش تنوع قومیتی

    تنوع قومیتی در ایران از موضوعاتی است که می تواند به عنوان فرصت برای کشور به حساب بیاید. ولی دشمن در طول تاریخ تلاش کرده است تا آن را تبدیل به چالش و تهدید علیه نظام و انقلاب بنماید. در فضای رقابتی انتخابات از چند ماه پیش، دشمن سعی کرده است تا فضای قومیتی را در کشور فعال نماید تا از آن در جهت چالشی کردن انتخابات و یا شاید امنیتی کردن کشور استفاده نماید. انتخابات کشور ما هم در مجلس شورای اسلامی و هم خبرگان رهبری یکی از نادرترین و دموکراتیک ترین انتخاباتی است که در آن اقلیت های دینی هر کدام نامزدهای مخصوص قوم خود را انتخاب کرده و به مجلس می فرستند. این احتمال وجود دارد که دشمن با ایجاد فضای ساختگی در این حوزه نیز به دنبال آسیب زدن به انتخابات سالم و مردمی باشد.

    ۲- چالش های امنیتی

    ۲-۱-نزاع و درگیری در رقابت های انتخاباتی

    باتوجه به فضای رقابتی خاص انتخابات مجلس شورای اسلامی که مردم هر شهرستان معمولاً به نمایندگانی از شهر خود برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رأی می دهند، احتمال و امکان این که فضای دو قطبی در شهرستان های مختلف در میان دو نفر از نمایندگان با نفوذ آن شهرستان به وجود آید، وجود دارد. مسؤولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات و مسؤولین امنیتی شهرستان ها بایستی از قبل از برگزاری انتخابات چنین مواردی را شناسایی کرده و برنامه هایی برای کنترل چنین چالش های سیاسی که احتمال تبدیل شدن به چالش امنیتی را دارند، داشته باشند. مخصوصاً در جاهایی که احتمال رد صلاحیت یک نفر و یا یک رقیب انتخاباتی ممکن است تبدیل به یک چالش امنیتی بشود.

    ۲-۲-درگیری و چالش های امنیتی قومی و مذهبی

    دشمن در صدد است که چالش های امنیتی قومی و قبیله ای مخصوصا در شهرستان هایی که ترکیب قومیتی یکسانی  ندارند را به وجود بیاورد. هم چنین احتمال فعال کردن چالش های قومیتی در چهار گوشه کشور از سوی  دشمن در آستانه انتخابات چه قبل از برگزاری انتخابات و یا بعد از آن توسط بدخواهان نظام وجود دارد.

    دعوی ترک و فارس، فارس و عرب، سیستانی و بلوچی، عرب و عجم، کرد و ترک و یا کرد و فارس و یا وعده های  استقلال قومیتی از سوی دشمنان از مواردی است که دشمنان درصددند که فضای رقابتی و یا غبارآلود منازعات انتخاباتی را تحریک کرده و بر سایر شکاف های اجتماعی دامن بزنند تا وحدت و انسجام و یکپارچگی کشور را خدشه دار نماید.

    ۲-۳-راه اندازی انقلاب های رنگین

    عدم پذیرش نظرات مراجع رسمی و قانونی ازجمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً بعد از اعلام نتایج رسمی  انتخابات ازجمله مواردی است که دشمنان قسم خورده نظام بر روی آن نقشه کشیده و برنامه ریزی می نمایند و سعی می کنند انقلابهای رنگین را در ایران نیز پیاده نمایند. موضوعی که در سال ۸۸ اجرا کرده و طی ۷ ماه بعد از برگزاری انتخابات، فضای کشور را امنیتی کردند و خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد کردند و باز هم به تکرار آن امید دارند. راه جلوگیری و برخورد با چنین افرادی، هوشیاری مردم و مسؤولین امر در تمام مراحل برگزاری انتخابات می باشد.

    ۲-۴-گروه های تروریستی با منشأ خارجی

    از موارد دیگر که شاید بیشتر ریشه خارجی داشته و در موضوع چالش امنیتی خارجی قابل بررسی است، تلاش دشمن به کشاندن منازعات و درگیری های گروه های سلفی- تکفیری منطقه به درون کشور می باشد. موضوعی که ایجاد و توسعه آن از سوی غرب و نوچه های منطقه ای بیشتر به خاطر ضربه زدن به اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری  اسلامی بوده است ولی به لطف خدا و هدایت های مقام معظم رهبری و بصیرت مردم تا امروز موفق نشده اند و با تدبیرهای لازم مسؤولین امر در آینده نیز موفق به چنین کاری نخواهند شد.

    د.    واکاوی راهبردهای فتنه گران در انتخابات

    انتخابات در نظام های مبتنی بر دموکراسی از نقاط عطف محسوب می شود. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مقبولیت آن مبتنی بر مردم سالاری دینی می باشد و در کارنامه خود برگزاری بیش از ۳۰ انتخابات شکوهمند را به رخ جهانیان می کشد نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

    آنچه اهمیت انتخابات آتی مجلسین (خبرگان و شورای اسلامی) را مضاعف می کند، تغییر تاکتیکی رویکرد استکبار جهانی در مواجهه با ایران اسلامی است. بر اساس آنچه جریان های فکری چپ و راست حاکم در آمریکا و مؤسسات تخصصی برای سیاستمداران آمریکایی دیکته کرده اند، اوباما این بار با تغییر ریل، از رهگذر مذاکره و تعامل به دنبال تغییر ماهیت و ساختار انقلاب اسلامی است.

    رصدی کوتاه بر فتنه ها و چالش هایی که در طول حیات انقلاب رخ داده است، بیانگر این حقیقت است که استکبار جهانی هرگز بدون بهره گیری از ظرفیت فتنه گران و برخی جریان های غرب گرا نتوانسته است اهداف شوم خود را تعقیب نماید.

    امروز هم در پسابرجام و در بزنگاه انتخابات ۷ اسفندماه، دشمن برای زدن آبشار در زمین جمهوری اسلامی ایران منتظر پاس فتنه گران از داخل کشور است.

    ه‍-    لزوم تغییر در برخی رفتارهای انتخاباتی

    مردم هر جامعه بر اساس ساختار نظام سیاسی، فعالیت احزاب و گروه های سیاسی و فرهنگ و عرف رایج خود در فعالیت های انتخاباتی مشارکت کرده و اقدام به انتخاب نامزد مورد نظر خود می کنند. روش ها و شیوه های مختلف انتخاب نامزد و نماینده مورد نظر توسط مردم بر این اساس در کشورهای مختلف یکسان نمی باشد. علاوه بر این که انتخاب نامزد مورد نظر از حقوق مردم برای مشارکت در اداره کشور می باشد، ولی این انتخاب بر اساس یک فرهنگ رایج و اصول و معیار خاص خودش انجام می گیرد و ما وظیفه داریم که بر اساس عقل و با انتخاب بهترین گزینه و دور از احساسات و بدون تحت تأثیر قرار گرفتن تبلیغات های اغواکننده به این حق خود عمل نماییم.

    برای این که انتخاب و مشارکت ما در اداره کشور به نتیجه مطلوب رسیده و مشکلات جامعه را برطرف نماید، بایستی در برخی از رفتارهای انتخاباتی که با اهداف دینی، اسلامی، انقلابی و ملی ما هماهنگ نباشد، تجدید نظر کنیم:

    ۱٫ انتخابات عقلانی به دور از احساسات

    در برخی موارد ممکن است تحت تأثیر احساسات و عواطف، تبلیغات های اغواکننده و به دور از واقعیت، رقابت های بی پایه و اساس، کینه، نفرت و… اقدام به انتخاب نامزد انتخاباتی بکنیم که هیچ پشتوانه عقلی و منطقی پشت این قضیه نباشد. باید بدانیم که نتیجه چنین اقدامی علاوه بر رواج جامعه احساسی و هیجانی، آشوب های اجتماعی و بی منطقی، باعث تداوم مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می شود.

    بلوغ فرهنگی و سیاسی مردم ایجاب می کند که برای حل مشکلات مختلف کشور ازجمله مشکلات اقتصادی و تجلی کردن فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی، وحدت، همگرایی و انسجام داخلی و دوری از فضای هیجانی و احساسی و آشوب آفرین، در انتخاب نامزدها بر اساس عقل و منطق عمل کرده و برای این کار برای خود حتماً شاخص و معیار مشخصی متناسب با فرهنگ اسلامی و انقلابی داشته باشیم.

    انتخاب بر اساس معیار دوستی و رفاقت، فامیلی و خانوادگی، تیپ و قیافه، شخصیت اخلاقی، هم شهری و هم ولایتی، دشمنی و کینه با حریف رقیب، جنسیت، قومیت، پول و سرمایه، ایل و طایفه و… از مصادیق انتخاب احساسی و عاطفی می باشد که نتیجه احساسی هم خواهد داشت که در مقابل انتخاب معقول و با تفکر و منطقی قرار دارد.

    انتخابی که باعث دو قطبی سازی جامعه، هیجانات و آشوب های اجتماعی، تداوم مشکلات، عدم توسعه، پیشرفت، خلاقیت و نوآوری، دوری از اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی، تفرقه و اختلاف و آسیب به وحدت و یکپارچگی و کاهش قدرت و اقتدار ملی خواهد شد.

    در مقابل انتخاب احساسی، انتخاب عقلانی قرار دارد. انتخابی که بر اساس معیارها و شاخص های عقلی، شرعی و انقلابی می باشد. انتخاب بر اساس معیار و شاخص عقل و منطق، اعتقادات و مکتب اسلام اصیل، استکبارستیزی، ولایت محوری، انقلاب اسلامی، قانون اساسی، برنامه ریزی علمی، تعهد و تخصص، از مصادیق و معیارها و شاخص های انتخاب عقلانی می باشد. چنین انتخابی باعث شناسایی دقیق مشکلات و برنامه ریزی علمی و تخصصی برای حل آن مشکلات، اجرای قوانین اسلام، تحکیم پایه های انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه، وحدت، یکپارچگی و قدرت و اقتدار هرچه بیشتر کشور خواهد شد.

    اعتقاد به شاخص و معیار شرع، عقل، منطق، برنامه ریزی، تعهد و تخصص علاوه بر انتخاب نامزدهای انتخاباتی در هر کار مدیریتی در نظام اسلامی باعث رشد و توسعه و رواج قانونگرایی و احترام به حقوق دیگران و دوری جامعه از احساسات و عواقب احتمالی آن خواهد شد. بنابراین مدیران سیاسی حکومت اسلامی بایستی بر اساس این معیار و شاخص انتخاب شوند و مردم جامعه نیز آن را سرلوحه رفتارهای انتخاباتی خود قرار دهند.

    ۲٫ انتخاب برنامه محور به جای شخص محور

    یکی از شاخص ها و معیارهای انتخاب نامزدهای انتخابات، داشتن برنامه منسجم و قابل اجرا برای حل مشکلات جامعه می باشد. برای رسیدن به این هدف بایستی ابتدا مشکلات جامعه در ابعاد مختلف خصوصاً در بعد اقتصادی  توسط کارشناسان امر ریشه یابی و علت یابی شوند. اگر مشکلات مختلف جامعه درست توسط کارشناسان و مدیران جامعه ریشه یابی و علت یابی نشوند، مثل این است که پزشک، بیماری را درست تشخیص نداده باشد بنابراین تجویز داروهای او نیز تأثیرگذار نخواهد بود و شاید بیماری را تشدید هم بکند. بنابراین از وظایف نامزدهای  انتخاباتی ریشه یابی و شناسایی درست مشکلات جامعه توسط کارشناسان متخصص در این امر می باشد. در مرحله بعد نامزدهای انتخاباتی بایستی متناسب با نوع مشکلات برنامه های علمی داشته باشند که توسط کارشناسان متخصص مورد تأیید قرار گیرد. برنامه ای که بدون پشتوانه علمی و با کار غیرکارشناسی تهیه شود و یا برنامه هایی که فقط با هدف تبلیغات انتخاباتی و برای فریب افکار عمومی باشد، قابلیت اجرایی نداشته و دردی از مردم درمان نخواهد کرد .

    ما نیز به عنوان انتخاب کننده و رأی دهنده به نامزدهای انتخاباتی بایستی مشکلات جامعه خود را بشناسیم و به دور از احساسات و هیاهوها و تبلیغات انتخاباتی اغواکننده، به برنامه های این نامزدها برای حل این مشکلات توجه کنیم. نامزدی که بدون داشتن برنامه خاص و فقط با چند شعار دهن پر کن قصد فریب افکار عمومی و جمع آوری آرا برای  پیروزی را داشته باشد، حلال مشکلات جامعه در ابعاد رکود اقتصادی، بیکاری، تورم وگرانی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی نخواهد بود.

    توجه به شخصیت اخلاقی، تیپ و قیافه، سرمایه و پول، ایل و طایفه، جایگاه و مقام، جنسیت و قومیت و مواردی  از این قبیل در یک نامزد انتخاباتی بدون توجه به تخصص لازم و برنامه ریزی های علمی برای مشکلات جامعه از نمودهای انتخاب شخص محور و عدم توجه به معیار برنامه محوری در انتخابات می باشد که انتظار می رود با توجه به بصیرت و بلوغ سیاسی مردم ما، در انتخابات آینده توجه به معیار برنامه محوری در اولویت قرار بگیرد تا مشکلات اقتصادی جامعه روز به روز جای خود را به رشد و توسعه بدهد.

    ۳- انتخاب بر اساس شاخص اسلامی و انقلابی و دوری از معیارهای غرب گرایانه

    انتخاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی و یا هر انتخابات دیگر اگر بر اساس عقلانیت و دوری از احساسات صورت گرفته باشد حتماً بر اساس معیارها و شاخص هایی صورت گرفته است. معیارها و شاخص ها بر اساس اعتقادات و مکتب های فکری، ساختار نظام سیاسی، رفتارهای رایج اجتماعی، متفاوت بوده و نتایج متفاوتی نیز به بار می آورد.

    اعتقادات اسلامی و انقلابی و ساختار نظام ولایت فقیه در کشور ما ایجاب می کند که معیارهای انتخاب نامزدهای  مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه بر اساس آن معیارها صورت گیرد.هر کس که اعتقادات فکری و رفتاری او بر اساس اسلام اصیل بوده باشد و در مسؤولیت های اجرایی و یا سابقه کاری خود آن را نشان داده باشد و بر اصول و پایه های فکری و اعتقادی اسلام اصیل از قبیل استکبار ستیزی، امامت، حکومت اسلامی و جهانی  و لوازم آن، حمایت از آزادیخواهان و مظلومین جهان در مقابل مستکبران و… معتقد باشد و به انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن یعنی ولایت فقیه اعتقاد فکری و عملی داشته باشد. همه وظیفه داریم که به چنین اشخاصی رأی داده و زمام امور مملکت را به آن ها بسپاریم. طبیعی است که تعداد نامزدهایی که واجد این شرایط هستند، زیاد باشد؛ در اینجا وظیفه داریم که از میان آن ها، آن کسی را که اصلح تر از بقیه می باشد و یا به صالح مقبولی که امکان پیروزی آن در مبارزه انتخاباتی بیشتر است، رأی بدهیم و یا اگر در شهرهای بزرگ امکان شناختن همه نامزدها وجود نداشته باشد به لیست هایی که از طرف افراد و جریانات سیاسی مورد وثوق و به دور از گرایشات غربگرایانه ارائه می شود، اعتماد کرده و به آن ها رأی بدهیم.

    اگر انتخاب ما بر اساس آن معیار و شاخص صورت گرفت، منتخبین ما هم به آن مکتب فکری و نظام سیاسی معتقد بوده و در جهت استحکام آن تفکرات و نظام سیاسی و جهانی شدن آن عقاید تلاش خواهند کرد.

    باورها، عقاید و تفکرات غربی درست در مقابل اعتقادات ما قرار دارد. بنابراین کسانی که معتقد به باورها و تفکرات غربی بوده باشند و یا از آن ها دفاع و حمایت نمایند با معیارها و شاخص های فکری و اعتقادی ما همخوانی ندارند. بنابراین بایستی بدانیم در انتخاب نامزدهای انتخابات کسانی که از اصول و پایه های فکری غربی از قبیل تفکر استعماری، اسلام هراسی، دین زدایی، هرج و مرج اخلاقی، مادی گرایی و… حمایت نمایند شایستگی انتخاب شدن و تصدی امور کشور را ندارند و در صورت رأی دادن و انتخاب چنین افرادی با اعتقادات و تفکرات غربگرایانه، آن ها نیز تمام تلاش خود را برای تغییر اعتقادات و تفکرات ما و ساختار سیاسی کشور به کار خواهند بست و به مرور شاهد رواج سبک زندگی غربی در کشور خواهیم بود که خواسته دشمن نیز در این نوع انتخاب، تأمین خواهد شد. پس برای مقابله با نقشه های دشمن و جلوگیری از نفوذ آن ها در ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور بایستی در انتخاب نامزدهای انتخابات شاخص ها و معیارهای اسلامی و انقلابی را ملاک عمل قرار داده و از شاخص ها و معیارهای  غربی و غربگرایانه یا افراد متمایل به غرب و تفکرات غربی دوری کرده و زمام امور کشور را به چنین افرادی نسپاریم.

    ۴ – تبلیغات با اصول اسلامی و دوری از رفتار ماکیاولیستی

    تبلیغات بایستی باعث شناخته شدن و معرفی نامزدهای انتخابات در میان مردم شود. کسانی که آشنایی زیادی با هر یک از نامزدهای انتخاباتی نداشته باشند، از طریق تبلیغات انتخابی که به شیوه های مختلف مکتوب، اعلامیه، شفاهی  و یا در فضای مجازی انجام می گیرد با زندگینامه، تحصیلات، سوابق اجرایی و برنامه های کاری نامزدها آشنا می شوند.

    در تبلیغات انتخاباتی، هم نامزدهای انتخاباتی و هم طرفداران آن ها بایستی در تبلیغ خود اغراق و غلو ننموده و یا چیزی غیر از واقعیات بیان نکنند.

    مردم باید گول تبلیغات غیرواقعی و یا برنامه های خارج از وظایف نمایندگی و یا برنامه های غیرقانونی و غیر قابل اجرا را نخورند و با تحقیق و بررسی در وظایف نمایندگان مجلس، بصیرت سیاسی خود را افزایش داده و به کسانی که در تبلیغات خود اصول اسلامی را رعایت کرده و به معرفی درست خود و برنامه های کاری قانونی و قابل اجرا می پردازند، رأی بدهند.

    باید بدانیم که هیچ وقت هدف وسیله را توجیه نمی کند و بعضی رفتارهای ماکیاولیستی برای رسیدن به یک مقام و جایگاه و استفاده از هر حقه و نیرنگ و یا هر تعهد و قول ناروا را دادن و بعد از رسیدن به پست و مقام دلخواه همه آن ها را فراموش کردن، از ویژگی های فرهنگ رایج غربی بوده و کسانی که از این شیوه استفاده نمایند، برخلاف اصول اسلامی و قانونی و انقلابی عمل می نمایند و اگر به مقام و جایگاهی هم برسند نه تنها به مشکلات مردم و کشور فکر نکرده و در این راستا تلاس نمی کنند بلکه تمام سعی خود را در ارضای هوای نفس خود به کار می گیرند و چه بسا در این راه منافع ملی را فدای منافع خود و رضایت دشمنان انقلاب نمایند. پس بایستی مواظب غربزده ها و نفوذی ها در تبلیغات انتخاباتی باشیم و به فرموده حضرت امام خمینی -رحمت الله علیه- نگذاریم این انقلاب به  دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.

    بنابراین اگر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آن ها با توجه به اصول اسلامی و انقلابی و به دور از تفکرات غربی  و فرهنگ ماکیاولیستی در جهت معرفی خود واقعی و برنامه های کاری قانونی صورت گرفته باشد و مردم ما هم با توجه به معیار و شاخص های اسلامی و انقلابی و به دور از شاخص های غرب گرایانه نمایندگان خود را انتخاب کنند، شاهد انتخابات همراه با عقلانیت و حضور حداکثری و تشکیل مجلس انقلابی و تلاش و برنامه ریزی در جهت حل مشکلات مردم و رشد و توسعه هرچه بیشتر کشور خواهیم بود.

    منبع: تسنیم

    انتهای پیام/

    :: عضویت در سوپر گروه حامیان آیت الله رئیسی در تلگرام :: «کلیک کنید»

  • برچسب ها : , , , ,
  •    نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

    آخرین اخبار