عمده آسیبهای فرهنگی ناشی از نظام آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه است

0 0

دکتر مظفر نامدار عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: ریشه بسیاری از مشکلات و آسیبها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ناشی از عدم پرداختن صحیح و اصولی به پنج مولفه قانون گرایی، هویت پذیری، فرهنگ پذیری، مسئولیت پذیری و کفایت اقتصادی است.

دکتر مظفر نامدار عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو تسنیم اظهار داشت: ریشه بسیاری از مشکلات و آسیبها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ناشی از عدم پرداختن صحیح و اصولی به پنج مولفه قانون گرایی، هویت پذیری، فرهنگ پذیری، مسئولیت پذیری و کفایت اقتصادی است.
این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه نظام آموزشی ما به خصوص در دوره ابتدایی و متوسطه به مباحث قانون، هویت، فرهنگ، مسئولیت پذیری و کفایت اقتصادی بی توجه است و این مسائل ضروری و بدیهی را به دانش آموزان یاد نمی دهد.
رئیس سابق پژوهشکده مطالعات فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به تقلیدی بودن نظام آموزشی افزود: نظام آموزشی ما دنباله روی نظام آموزشی عصر قاجار و پهلوی است. نظام آموزشی که مبتنی بر تقلید است و از ابتکار و خلاقیت در آن خبری نیست.
دبیر سابق شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی کشور ادامه داد: بنده به خاطر مسئولیتی که در شورای متون و کتب علوم انسانی داشتم سیستم آموزشی بیش از ۵۰ کشور خارجی را بررسی کردم و مشاهده کردم مباحث فرهنگی، هویت، قانون گرایی و مسئولیت پذیری و کفایت اقتصادی به نحو برجسته ای در نظام آموزشی آنها گنجانده شده و دروس آنها به گونه ای طراحی و سازماندهی شده است که به دانش آموزان در طول دوره تحصیلشان این مفاهیم را القا کنند.
به گفته دکتر مظفر نامدار در بررسی که درباره نظام آموزشی کشور ژاپن شده است دیده شد که در این نظام آموزشی شیوه چینش دانش آموزان به طوری بوده است که به آنها القای روحیه و مشارکت جمعی می دهد به طوری که دانش آموزان در گروه های ۵ نفری بر یک میز می نشینند و فعالیتهای کلاسی بر اساس گروه و جمع تعریف می شود و معلم نیز به فرد فرد دانش آموزان نمره نمی دهد بلکه به میز آنها نمره می دهد.
وی با تاکید بر لزوم ابتکار و جذابیت و کاربردی کردن نظام آموزشی افزود: متاسفانه به خاطر سیستم آموزشی ناکارآمد جوان ایرانی نمی تواند دارای درک صحیحی از مفاهیم سیاسی و اجتماعی مثل مشارکت سیاسی، مخالفت سیاسی و غیره داشته باشد.
دکتر مظفر نامدار با انتقاد از رویکرد تخصص گرایی در دوران متوسطه تصریح کرد: تخصص گرایی در دوره متوسطه ناشی از نگاه تقلیدی دوره پهلوی به نظام آموزش است. نظامی که مبتنی بر تولید نبود و می خواست با حداقل آموزشها به سرعت، فرد را به تقلید کورکورانه از مظاهر غربی سوق دهد.

ممکن است بپسندید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.