رزرو هتل در مشهد

 

  • تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۸ | کد خبر : 12600
  • آیت الله حائری شیرازی بیان کرد؛

    سه برهان از یک آیه برای حقانیت اهل بیت(علیهم السلام)

    گفتاری از آیت الله حائری شیرازی پیرامون آیه ۲۵۸ سوره بقره در اثبات حقانیت اهل بیت (ع) استدلال هایی که در قرآن نقل شده است، با یکدیگر تفاوت دارند. مثلاً آیه شریفه: «الَّذی حَاجَّ إِبْراهیمَ… أَنْ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّیَ الَّذی یحْیی وَ یُمیتُ قالَ أَنَا أُحْیی وَ أُمیتُ » (۱). این یک نوع احتجاج است و «… قالَ إِبْراهیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ … » هم یک نوع احتجاج.

    وقتی شما درباره فضایل اهل بیت علیهم السلام صحبت می ‌کنید، دیگران کاری می ‌کنند که از نوع احتجاج اول شود. اراذل یک طور قانع می ‌شوند، و افاضل به ‌گونه ‌ای دیگر. اراذل در مقابل فضائل اهل بیت علیهم السلام جعل حدیث می ‌کنند؛ احادیث جعلی که نزد فضلا خریداری ندارد. هرجا که شیعه از قول پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل می ‌کند که درباره علی علیه السلام فرمود: «أَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا» (۲)، مخالفین هم برای رهبران خود حدیثی شبیه همین حدیث جعل می‌ کنند. اینها از باب «أَنَا أُحْیی وَ أُمیتُ» است. این جمله که «هَذَا وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ » حرف روزمرۀ شیخین است که: «اگر کسی ولایت ایشان را نداشته باشد، مسلمان نیست»؛ اما از نوع «اَنَا اُحْیِی وَ اُمِیتُ» و برای بی ‌تأثیر کردن مدافعان اهل بیت علیهم السلام است. ابوبکر بعد از اینکه گفتند علی علیه السلام افضل است، سخنرانی مفصّلی دربارۀ فضائل حضرت علی علیه السلام ایراد کرد.

    صحبت من این است وقتی شما در شأن اهل بیت علیهم السلام صحبتی می‌ کنید، و حدیث «ثقلین»، «منزلت» و «غدیر خم» را بیان می ‌نمایید، اینها همه از نوع احتجاج «اَنَا اُحْیِی وَ اُمِیتُ» است، نه از نوع احتجاج «إِنَّ اللهَ یَأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ». احتجاج از نوع «إِنَّ اللَّهَ یَأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ» باید راجع به مفقود بودن قبر حضرت زهرا علیها السلام باشد. این استدلال است که طرف را مبهوت می‌ کند.

    سه برهان برای اهل بیت علیهم السلام است که حالت «إِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ» دارد:

    یکی از آنها قبر حضرت زهرا علیها السلام است و شیخین نمی ‌توانند با آن کاری بکنند.

    دوم حروف مقطعه است. بعضی می‌ گویند این حروف نشان دهندۀ بیشترین حروف در سوره است. مثلاً «الم» نشان دهندۀ این است که حروف «الف و لام و میم» در این سوره بیش از دیگر حروف آمده است؛ ولی بنده در یکی از سوره ‌هایی که ابتدای آن حروف مقطعه است، تمام حروف مربوط به حروف مقطعۀ آن را شمردم و دیدم این‌ طور نیست، و تعداد یکی از حروف آن، که جزء حروف مقطعه آن سوره نبود، از حروف مقطعه‌ اش بیشتر بود. حروف مقطعه، حروف رمز قرآن کریم است. این که سؤال شود: معنای حروف مقطعه چیست؟ مثل این است که سؤال شود: قبر حضرت زهرا علیها السلام کجاست؟ که هر کسی درباره آن، نظری داده است و هیچ کس غیر از اهل بیت علیهم السلام ادعا نکرده است که، می ‌دانم. اهل بیت علیهم السلام هم که به ما نگفتند. اگر شما رمز کیف خود را به دیگران بدهید که دیگر فایده ‌ای ندارد. معنای مطالبی که شما از حروف مقطعه فهمیدید، مانند اوراق بی بهایی است که خارج از کیف خود می ‌گذارید؛ ولی اوراق بهادار شما داخل کیف است؛ یعنی آنچه که شما از قرآن فهمیدید، مطالب بهاداری نیست. اگر بود، پشت این حروف بود.

    * مطلب سومی که من از نوع «إِنَّ اللَّهَ یَأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ» می ‌بینم، جریان عاشورا است. آنها همه جا ادای اهل بیت علیهم السلام را درآوردند که ما طلا هستیم و زرد و سنگین. گفتند که طلا داخل کوره می‌ رود و در می ‌آید، این هم کوره یزید بن معاویه با درِ باز. بفرمایید داخل! هیچ کدام نیامدند و اهل عالم همه دیدند که آنها در این دوئل شکست خوردند. به همین دلیل بود که اهل عالَم، اهل بیت علیهم السلام را بعد از عاشورا شناختند. درِ خانه اهل بیت علیهم السلام که تا قبل از عاشورا رو به پشت کوچه باز می ‌شد، بعد از عاشورا رو به بازار باز شد. مراقب باشید که «إِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ» را حفظ کنید. این است که دشمنان را مبهوت می ‌کند. این هم که گفته شده «بَاهِتُوهم» یعنی در استدلال مبهوتشان کنید. این که بعضی ها گفته اند که به آنها بهتان بزنید تا از چشم مردم بیافتند، درست نیست؛ چون شأن اهل بیت علیهم السلام بالاتر از این است که اجازه دهند کسی به دیگری بهتان بزند.

    پاورقی:

    ۱) بقره/۲۵۸٫

    ۲) وسائل الشیعه، حر عاملی، مؤسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹ق، ج۲۷، ص۳۴٫

    منبع: معاونت تبلیغ

    :: عضویت در سوپر گروه حامیان آیت الله رئیسی در تلگرام :: «کلیک کنید»

  • برچسب ها :
  •    نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

    آخرین اخبار