نظریه طراحی بازار و کاربرد آن در بازار نیروی کار پزشکی ایران

0 1

چکیده

انواع مختلف بیکاری از دیرباز یکی از موضوعات مهم و کلیدی دانش اقتصاد بوده است. در برخی مواقع این بیکاری نه به واسطه موقعیت­ های کمِ شغلی بلکه به­ علت عدمِ ­توزیع مناسب نیروی کار به ­وجود می ­آید. به­ گواه آمار، بازار نیروی کار پزشکی ایران هم با این مشکل مواجه است. به این مفهوم که تعداد نیروی کار پزشکی در شهرهای بزرگ زیاد بوده و با مازاد عرضه مواجه هستیم و این تعداد در شهرهای کوچک و روستاها اندک، و مازاد تقاضا را شاهد هستیم. این نوع خاص از بیکاری را می­ توان نوعی از شکست بازار دانست که این شکست، نیاز به طراحی بازار در این حوزه را مشخص می­ سازد و در واقع، این طراحی نوعی راه­ حل برای برون رفت از این مشکل تلقی می ­شود. این حوزه، زیرمجموعه­ ای از نظریه بازی­هاست که گسترش آن نیازمند همکاری طیف وسیعی از متخصصان می باشد.
     در این مقاله، با بهره‌گیری از تئوری تطبیق که خود زیرشاخه­ای از طراحی بازار است به تحلیل این بازار می‌پردازیم.
     در پایان با بهره ­گیری از یک بازار آزمایشی و ارائه مدلی برای آن، پیشنهاداتی را برای اصلاح بازار نیروی کار پزشکی عنوان می‌کنیم.

نویسندگان:

جعفر عبادی: دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

قهرمان عبدلی: دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

 ملیحه حدادمقدم: دانشجوی دکتری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران – دوره ۱۵، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۴٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

ممکن است بپسندید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.