هر برنامه‌ای در راستای سکولار کردن حوزه علمیه از مصادیق نفوذ است

0 0

به گزارش وعده صادق به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر پشتوانه حوزه‌ علمیه‌ قم نبود، حرکت امام خمینی(ره) به موفقیت نمی‌رسید و این، نشان‌دهنده‌ نقش حوزه‌ در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی است. با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر خطر انقلابی نماندن حوزه علمیه قم و اثرات جبران ناپذیر آن، با حجت‌الاسلام حسن رضایی‌مهر رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم گفت‌و‌گو کردیم.

به نظر شما علت طرح این بحث توسط رهبر معظم انقلاب، آن هم در جمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم چه بود؟

علت طرح مسأله انقلابی ماندن حوزه علمیه، نگرانی معظم‌له نسبت به وجود جریان‌های ناپیدای انقلاب‌زدایی از بدنه حوزه علمیه است

در پاسخ به این سؤال ابتدا باید نکته ای را عرض کنم و اینکه جمعی که خدمت ایشان رسیدند در واقع نمایندگان همه طلاب و فضلا در تمام کشور بودند و به همین جهت، مجمع نمایندگان طلاب و فضلا، یکی از تشکل های اصلی و مهم حوزوی مرتبط با طلاب است که در بدنه حوزه علمیه از جایگاه والایی برخوردار است و به لحاظ ارتباط مستقیمش با اقشار مختلف حوزوی می تواند مبدأ تأثیرات فراوانی در عملیاتی کردن اهداف، سیاست ها و فعالیت های حوزه علمیه باشد، از طرفی با توجه به صدر و ذیل فرمایشات ایشان می توان گفت علت طرح مسأله انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه علمیه، نگرانی معظم له نسبت به وجود جریان های ناپیدای انقلاب زدایی از بدنه حوزه علمیه است که در صدد تضعیف و امحای حضور حوزه در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی نظام حوزوی جمهوری اسلامی است، بنابراین به نظر می رسد طرح این بحث برای نمایندگان طلاب بر اساس دلیل و بهترین انتخاب بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی بودن و انقلابی ماندن نظام را مبتنی بر انقلابی ماندن حوزه علمیه دانستند. این سخن از ارتباطی وثیق و تنگاتنگ بین این دو موضوع خبر می‌دهد، این ارتباط را چگونه تبیین می کنید؟

رابطه بین حوزه علمیه انقلابی و نظام اسلامی و انقلابی، رابطه علت تامه و معلول آن است که وجود معلول بدون علت تامه اش محال است

همانگونه که ایشان در فرمایشاتشان حوزه علمیه را منشأ تحقق نظام اسلامی دانستند، بنابراین حوزه علمیه قم اعم از مرجعیت و طلاب به عنوان علت تامه انقلاب اسلامی هستند و معلوم است وجود معلول متوقف بر وجود علت تامه آن است، حال اگر حوزه علمیه انقلابی که منجر به انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی شد، خود از درون با آرمان های انقلابی فاصله بگیرد، طبیعتاً نظام اسلامی نیز به عنوان معلول و نتیجه حوزه علمیه نسبت به ارزش های اسلامی رنگ باخته و از انقلابی بودن جدا شده و به نظامی تهی از آرمان ها و ارزش های اسلامی تبدیل می شود، نظامی سکولار و مبتنی بر فرهنگ سکولاریستی غرب.  لذا رابطه بین حوزه علمیه انقلابی و نظام اسلامی و انقلابی، رابطه علت تامه و معلول آن است که وجود معلول بدون علت تامه اش محال است و با از بین رفتن علت اثری از معلول باقی نخواهد ماند. البته این مباحث باید در فرصت های مناسب دیگری بررسی و کالبد شکافی شود.

اسلامی ـ انقلابی ماندن نظام به انقلابی ماندن حوزه علمیه در سیره علمی و عملی خود امام(ره)، تا چه حد مورد تأکید بوده است؟
ما یک مسأله مهم و بدیهی را باید نصب العین قرار دهیم و آن اینکه اصل و اساس انقلاب اسلامی برخاسته از یک تفکر و حرکت دینی و انقلابی است 
و این نکته هم روشن است که شناخت شناسی هر حرکتی متوقف به شناخت اموری است که مهمترین آن ها شناخت اهداف بانی و بنیانگذار و نظریه پرداز آن حرکت است، چرا که حرکت حاصل شده، بازتاب فکر و عمل او بوده است و با توجه به سیره علمی و عملی حضرت امام خمینی(ره) می توان گفت انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه علمیه از اصول علمی و عملی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار این حرکت است و خود ایشان بارها و بارها بر ضرورت این امر و خطر بی تفاوتی نسبت به جامعه اسلامی و نیز نظام جمهوری اسلامی تأکید کرده و دغدغه داشتند و خودشان با همین مبنا انقلاب اسلامی را به راه انداختند و الحمدلله به نتیجه رساندند و سخنان نورانی ایشان در اسناد مستند، موجود است، خود حضرت امام برای تحقق نهضت، انقلاب و تأسیس نظام اسلامی، اول بر اساس متون دینی حوزه انقلابی را تثبیت کرد و از همین رهگذر به انقلاب اسلامی تحقق نظام اسلامی دست یافت.  
رهبر معظم انقلاب فراگیربودن و مرجعیت را دو عنصر منحصر به فرد حوزه در تحقق نظام اسلامی دانستند، تأثیرگذاری این دو عنصر در شکل گیری انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟
بله ایشان فرمودند که حوزه علمیه قم از دو بخش مرجعیت و طلاب تشکیل شده است امام(ره) به عنوان بخش مرجعیت اعلامیه می دادند و سخنرانی می کردند اما آن بخش که سخنان و دیدگاه های امام(ره) را به عمق جامعه و تا دوردست‌ترین مناطق رساند، روحانیت و طلاب بودند، بر این اساس هر کدام از این دو بخش در شکل گیری انقلاب اسلامی و استمرار آن دخیل بوده اند و هر کدام به نحوی در این امر، علیّت داشته اند، حضرت امام به عنوان فقیه جامع شرایط انقلابی و به عنوان رهبر و طلاب به عنوان پیروان و مبلغان و پش
تیبانی کنندگان. 

هر طرح و برنامه ای که در مسیر سکولار کردن حوزه علمیه و از بین بردن نشاط انقلابی حوزه صورت پذیرد، از مصادیق مهم نفوذ است

ولی آنچه مهم است این است که طرح این بحث از سوی معظم له به منظور زمینه سازی برای یک امر مهم یعنی همان انقلابی ماندن حوزه علمیه و هشدار نسبت به خطر انقلابی زدایی از حوزه علمیه بوده است و تأکید بر اینکه اکنون نیز حتی شاداب تر از گذشته لازم است، روحیه انقلابی در بدنه حوزه علمیه اعم از مرجعیت و طلاب استوار باشد.

آیا می‌شود یکی از مصادیق نفوذ را «انقلاب‌زدایی از حوزه علمیه» دانست؟
شکی نیست هر طرح و برنامه ای که در مسیر سکولار کردن حوزه علمیه و از بین بردن نشاط انقلابی حوزه صورت پذیرد، از مصادیق مهم نفوذ است. آنچه استکبار را به لرزه درآورده است و موجب خشم دشمن است، نظام اسلامی مبتنی بر آموزه های اسلامی و آرمان های انقلابی است، از طرفی آنچه مانع نفوذ دشمن است، باز همین بیداری و هوشیاری انقلابی حوزه علمیه به عنوان مؤسس و مدافع نظام اسلامی است و لذا تمام تلاش دشمن این است که با طرح ها و برنامه های تخریبی، این هوشیاری و روحیه انقلابی را از بین ببرد تا از این رهگذر دریچه های نفوذ به حوزه علمیه جهت تضعیف نظام اسلامی باز شود و الا همانطور که حضرت ایشان فرمایش کردند دشمن با حوزه و نظام غیر انقلابی مخالفتی ندارد، از این روی باید متوجه خطر انقلاب زدایی از حوزه علمیه به عنوان مهد انقلاب بود و راه های نفوذ را از همین درگاه بست.
با توجه به دغدغه های مطرح شده از سوی معظم له در مواقع مختلف و خصوصاً این سخنرانی، به نظر شما حوزه علمیه چه وظایفی و رسالتی در این خصوص دارد که باید به آن بپردازد؟
البته این بحث مهمی است که باید از زوایای مختلف مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد و طبیعتاً راهکارهای مختلفی دارد و امید است حوزه علمیه قم که همیشه در دفاع از نظام و رهبری پیش قدم بوده و خواهند بود، با در نظر داشت نگرانی معظم له از این خطر بزرگی که مهد انقلاب را نشانه رفته است، به بررسی این مهم پرداخته و راهکارهای علمی و عملی مقابله با این خطر را عملیاتی کنند و بنده فعلاً فقط به یک وظیفه مهم اشاره می کنم و آن اینکه قبل از هر چیز باید خطری را که ایشان هشدار دادند، باور کنیم چون اگر باور نباشد حرکتی هم صورت نخواهد گرفت و پس از این مرحله لازم است شناسایی جریان های انقلاب زدایی از حوزه علمیه و برخورد علمی و عملی با آنها وظیفه غیر قابل انکار دیگری است که باید سریعاً انجام شود.

ممکن است بپسندید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.