• تاریخ انتشار: پنج شنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۱ | کد خبر : 21987
  • به گزارش وعده صادق ،به نقل از دانا رضوی، دلایل استفاده از یک رسانه‌ی خاص بر اساس چگونگی عملکرد آن و انواع اطلاعات و تعاملاتی که فراهم می‌کند، متفاوت است. اگرچه ممکن است برخی صفحات اینترنتی مانند بازی‌ها یا پیمایش‌ها محتوای تعاملی داشته باشند، اما عمدتاً منبع اطلاعاتی یک طرفه است که مدیر سایت، اطلاعاتی را روی آن قرار داده و از کاربر انتظاری بیش از دسترسی به آن نمی‌رود.

    اغلب صفحات اینترنتی برای عملکرد، نیازی به تعامل یا باز خورد ندارند؛ اما هنگام استفاده از پست الکترونیک، بولتن‌های اطلاعاتی، اتاق‌های گفت‌و‌گو، وبلاگ‌ها و به ویژه شبکه‌های اجتماعی مجازی، از کاربران انتظار می‌رود که در راستای عملکرد مورد نظر رسانه با یکدیگر تعامل داشته باشند.

    این منابع دوطرفه برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت به صفحات اینترنتی نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کنند. بنابراین میزان مشارکت در شبکه‎‌‌های مختلف متفاوت بوده و از سوی کاربر تعیین می‌شود نه تکنولوژی.

    از این رو کاربران می‌توانند به میزان دلخواه در سه سطح «اطلاعات» و «تعاملات» که از طریق اینترنت شبکه سازی  انجام می‌گیرد، درگیر شوند و ارتباطات یک به یک، یک به چند و یک به بسیار در سطوح گوناگون را تجربه کنند.

    همان طور که نمودار نشان می‌دهد، جریان انتقال از پایین به بالا خاص‌تر می‌شود؛ به این معنا که همه‌ی افراد در زندگی روزمره‌ی خود در حال انتقال اطلاعات هستند و تمام گفت‌وگوها و مراودات در واقع فرایندهای اطلاعاتی به شمار می‌آیند.

    اما چنانچه با شناخت پیشین درون فراینده اطلاع‌گیری و اطلاع‌دهی که دوسویه است با توجه به جایگاه «ارتباط‌گر»، «ارتباط‌گیر» و «موضوع اطلاعات» درون شبکه‌های اجتماعی وارد شویم، در حال برقراری «روابط اجتماعی» و «ارتباطات» هستیم که لایه‌ی بالاتری از اطلاعات است. در نهایت اگر در این روابط اجتماعی شیئی واقعی را مبادله کنیم در حال انجام «تعاملات» هستیم که بالاترین سطح از سطوح شبکه سازی است.

    سایت‌های شبکه‌ی اجتماعی مطابق مطالعات بین‌المللی، باعث ایجاد فرصت‌هایی برای کاربران در سه سطح ذکر شده می‌شوند. بهره‌مندی از این فرصت‌ها در شبکه‌های مختلف بنا به انگیزه، نیاز و نوع مصرف کاربران متفاوت است. همچنان که با ظهور اینترنت محققان زیادی برای درک چرایی، نحوه و میزان استفاده کاربران از انترنت و تحلیل خرسندی افراد از برآورده شدن نیازها از رویکرد مخاطب محور «بهره‌مندی و خرسندی» که قائل فعال بودن مخاطب است، بهره گرفتند.

    درباره شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز رویکرد پژوهشی مذکور می‌تواند راه‌گشا باشد. برخی از روانشناسان چون کاتز، گورویچ و هاس کارکردهای اجتماعی و روان‌شناختی رسانه‌های جمعی را به پنج دسته شناختی (کسب اطلاعات، آگاهی و شناخت )، عاطفی ( تجارب عاطفی، لذت بخش یا زیبایی شناسانه )، گرایش و تمایل شخصی، نیازهای انسجام بخش شخصی ( تقویت اعتبار، ثبت و پایگاه ) و نیازهای فرار از تنش ( فراغت و آسایش )تقسیم می‌کنند.

    به هر شکل، نکته مهم در مرحله پیشرفت فناوری یکی از عوامل تأثیرگذار رویکرد تعامل در شبکه های اجتماعی مجازی برای رسیدن به درکی واقع بینانه تر از نقشی که می تواند در حوزه اجتماعی داشته باشد به عنوان الویت مطرح است.

    منبع:دانا

       نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

  • برچسب ها :
  •  

    رزرو هتل در مشهد

     

    آخرین اخبار