تصاویر: شکست دیدنی دیوار صوتی با اف۱۸

0 1

هنگام حرکت اجسام پرنده با سرعت بالا مثل سرعت مافوق صوت بسته به میزان رطوبت هوا در اثر چگالش گرمایی ذرات آب به شکل ابر در می آید و صحنه های جالب اینچنین ایجاد می شود. در ادامه تصاویر دیدنی جدیدی مربوط به شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماهای اف ۱۸ سی و سوپر هورنت ارتش ایلات متحده را می بینید:

به گزارش وعده صادق به نقل از گروه دفاعی امنیتی: تعریف ساده شکستن دیوار صوتی این است که سرعت جسمی مثل یک هواپیمایی جنگنده از حرکت صوت بیشتر شود. این اتفاق به خاطر رها شدن امواج متراکم صوت با صدایی مهیب همراه است. بسیاری از مردم کشورمان چنین صدایی را در زمان حمله هواپیماهای ارتش بعث عراق به شهرهای ایران به خاطر دارند.
در چنین حالتی علاوه بر رها شدن امواج صوتی متراکم بسته به میزان رطوبت هوا در اثر چگالش گرمایی ذرات آب به شکل ابر در می آید و صحنه های جالب اینچنین ایجاد می شود. 
سرعت صوت بسته به چگالی دما و رطوبت (در مورد هوا) متفاوت است. هر جسم که بخواهد دیوار صوتی را بشکند باید از این سرعت فراتر رود و استحکام کافی برای متلاشی نشدن را داشته باشد. اغلب جنگنده‌های امروزی و قابلیت توانایی این کار را دارند.
شکست دیوار صوتی برای اولین بار در تاریخ هوانوردی در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۷ بوسیله سرهنگ چارلز ییگر با یک هواپیمای پژوهشی به نام Bell XS-1 که برای سرعت‌های مافوق صوت طراحی شده بود، در امریکا انجام شد.
سرعت عکسبرداری به چه میزان در ثبت این لحظه بسیار حیاتی است و با پیشرفت تکنولوژی عکاسی از اجسام پرنده، تاکنون تصاویر معدودی از این واقعه علمی به ثبت رسیده ‌است.
در ادامه تصاویر دیدنی جدیدی مربوط به شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماهای اف ۱۸ سی و سوپر هورنت ارتش ایلات متحده را می بینید: 
 
اف ۱۸ سی هنگام شکستن دیوار صوتی بر فراز ناو کلاس نیمیتز کارل وینسون  
تصاویر: شکست دیوار صوتی با اف18
اف ۱۸ سی هنگام شکستن دیوار صوتی بر فراز ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز کارل وینسون 
تصاویر: شکست دیوار صوتی با اف18
اف ۱۸ سی هنگام شکستن دیوار صوتی بر فراز ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز کارل وینسون
 
 
تصاویر: شکست دیوار صوتی با اف18
این پدیده در درس ۳ واحدی دینامیک گازها برای بعضی از رشته های دانشگاهی مهندسی تدریس می شود.  امواج ضربه‌ای یا Shockwaves در حقیقت همان عامل اصلی ایجاد دیوار صوتی هستند. امواج ضربه‌ای، تغییری ناگهانی در فشار و دمای یک لایه از هواست که می‌تواند به لایه‌های دیگر منتقل شده و به صورت یک موج فضا را بپیماید. 
در سرعتهای نزدیک سرعت صوت، فرضیه غیر قابل تراکم بودن هوا رد شده و ضریب تراکم هوا به ۱۶٪ در می‌رسد، که مقداری غیر قابل چشم پوشی است. در این سرعتها هوای جلوی بال یا لبه حمله به شدت متراکم گشته و دما و فشار آن به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد، همین مسأله، یکی از عوامل ایجاد امواج ضربه‌ای است. 
امواج حاصله از حرکت هواپیما یا صدای تولید شده در اثر حرکت، هر بار در سرعتهای زیر سرعت صوت از هواپیما دور شده و به گوش شنونده می‌رسد. اما با رسیدن هواپیما به سرعت صوت، این صداها دیگر فرصت دور شدن از هواپیما را نداشته و کلاً در جلوی هواپیما جمع می‌شوند. با گذر از سرعت صوت، صدایی چند ده برابر شده از حرکت هواپیما باهم به گوش شنونده می‌رسد که مانند یک انفجار شدید یا صدای رعد و برقی بسیار قدرتمند است. 

ممکن است بپسندید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.