کد خبر : 24848
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
139 مشترک

انتقاد کارگردان سینما از پدیده ورود افراد ناشی به عرصه بازیگری +عکس

آرش معیریان از شرایط سخت کارگردانان برای ساخت فیلم هایشان در سینمای ایران انتقاد کرد.

به گزارش وعده صادق ، آرش معیریان کارگردان سینمای ایران در مرکز علمی-کاربردی فرهنگ و هنر قم حضور یافت.

 

وی در حاشیه این حضور، با ابراز گلایه نسبت به محدود بودن اختیارات کارگردان در ساخت فیلم، افزود: در ایران متاسفانه زمانی که به عنوان کارگردان برای یک فیلم از سوی تهیه کننده انتخاب می شویم. به هنگام شروع کار با این مساله مواجه می شویم که تهیه کننده حتی بازیگران فیلم را نیز انتخاب کرده و اگر کارگردان با این شرایط مخالف باشد برای جلوگیری از اتلاف هزینه با کارگردان خداحافظی می شود.

وی در ادامه سخنانش درباره محدودیت کارگردان ها در سینمای ایران گفت: در بخش خصوصی پروسه فیلم سازی،  شاخه ای از حرفه هنری تلقی می شود و هزینه بر است. بخلاف سابق که تهیه کننده بر اساس نقدینگی پروژه ای را تامین می کرد، امروزه جمع آوری نقدینگی از کانال های مختلف توسط تهیه کننده از مراجع غیرمعقول، کارگردان را دچار مشکل جدی می کند.

معیریان با اشاره به پدیده ورود افراد ناشی به عرصه بازیگری از راه اعمال نفوذ و پرداخت پول افزود: فرد به عنوان کارگردان با تهیه کننده با انواع تماس های عجیب و غریب مواجه است و افرادی حاضرند مبالغ کلانی بپردازند تا بدون پشتوانه علمی جلوی دوربین حاضر شوند. بعضی ها حاضرند هزینه کامل یک فیلم را بپردازند تا به اندازه چند دقیقه در فیلم بازی کنند. سینما، چه در بازیگری و چه در سرمایه گذاری باید در مسیر درست خود اتفاق بیفتد.

او همچنین با انتقاد از سرمایه گذاران بیگانه با کارکرد سینما اضافه کرد: مشکل عمده در اینجاست که در حال حاضر کسانی که در سرمایه گذاری فیلم حضور دارند از سینما شناخت ندارند و چون فیلم را به دلیل نقدینگی به دست می گیرند، می توانند جریان فکری فیلم را تغییر داده، به سمت سوی دلخواه خود بکشاند.

وی در توضیح شرایط فوق ادامه داد: در ایران باید تمام هنر و مهارت این باشد که با جمع سلیقه ها و شرایط و بحران هایی که می تواند فیلم را متوقف کند خود را هم خوان کنید و با در نظر گرفتن همه شرایط یک پروژه در کمترین زمان به انجام برسانید. کارگردان خوب در سینمای ایران کارگردان خلاق نیست. بلکه کارگردانی است که در کوتاه ترین زمان ممکن با هر شرایطی کنار بیاید و فیلم را بدون حاشیه بسازد به گونه ای که هر زمانی که تهیه کننده فیلم گفت، این قسمت فیلم را اینگونه تغییر بده که هدف من را تامین کند بتواند  فیلم را به گونه ای که گیشه را از دست ندهد تغییر دهد.

فیلم سفارشی، فیلم جشنواره ای

آرش معیریان، به انواع فیلم ها در سینمای کشور چنین اشاره کرد: فیلم در ایران دو گونه است: یا فیلم دولتی  است که به سفارش ارگان خاصی فیلم ساز فیلم را تولید می کند. و یا فیلم سینمای جشنواره ایست به گونه ای که فیلم برای ۱۰ روز جشنواره فجر ساخته می شود و در این ده روز توسط قشر خاصی از علاقه مندان سینما مواجه می شود. و بعد از ده روز نشانی از این فیلم ها در سینما ها دیده نمی شود .

کارگردان سینمای ایران با حلقه مفقوده در آموزش آکادمیک سینما، گفت: بدون تجربه سینما را در دانشگاه بصورت آکادمیک فرا بگیرید برای این که هدف شما از آمدن به دانشگاه کسب مدرک است و نمره، دچار اطلاعات فرمول بندی شده ای می شوید که شما را از ماهیت شخصی شما دور می کند. فیلم سازی می تواند موفق باشد که هم تاریخ سینما را خوب بداند و هم اصول فنی فیلم را به درستی آموخته باشد و هم تحصیلات آکادمیک آن را داشته باشد و وقتی برای فیلم سازی پشت دوربین می رود آنچه ایده ال خودش است را مستقل ا بسازد. در این صورت می شود نمونه یه کار گردان مولف خوب. از آن سو هم نمی توان گفت هر کسی که صرفا بنا به ذوق و استعداد شخصی بدون رعایت مراتب آکادمیک فیلم سازی می کند کارگردان مولف خوبی نخواهد شد.

نگذارید قواعد و اصول آکادمیک شما را از خلاقیت جدا کند

وی در این خصوص تاکید کرد: متاسفانه در دانشگاه ها دانشجویان فکر می کنند که باید ابتدا تحصلات اکادمیک را به انتها رساند و پس از آن فیلم سازی را شروع کرد در حالی که اگر این اتفاق گام به گام به همراه کسب آکادمیک علم فیلم سازی بیانجامد روش اصولی را پشت سر گذاشته اند .

معیریان در پاسخ به این پرسش که “یک کارگردان جوان چگونه می تواند برای خود سبک خاصی داشته باشد؟” بیان داشت: برای فیلم ساز جوانی که بخواهد از ابتدا فیلم ساز مولف باشد کار کمی دشوار است چرا که برای پیدا کرد سرمایه گذاری که حاضر باشد سرمایه خود را در اختیار تجربه اول شما قرار دهد کار چندان آسانی نیست. فیلم ساز جوان در فیلم اول خود باید به گونه ای کار کند که که سرمایه گذاران بگویند این فیلم ساز هم تاریخ سینما را به خوبی می داند و هم  به تمامی اصول فیلم سازی مسلط است و پس از جلب اعتماد در کارهای بعدی خود مولفه های مخصوص به خود را وارد فیلم کند. به قولی باید در فیلم اول میخ خود را به عنوان شخص حرفه ای بکوبد. یک فیلم ساز جوان باید ابتدا یاد بگیر که چگونه با مخاطب ارتباز برقرار کند و مخاطب را جذب کند و پس از آن کم کم سبک خود را به نمایش بگذارد.

کارگردان فیلم کالسکه، در خصوص استقبال از فیلم های ایرانی در جهان اظهار داشت: هر کشوری که برای خود هویت فرهنگی داشته باشد در خصوص مقوله ای به نام سینما درگیر انحصار گرایی می شود که هم عامل جذابیت و هم عامل محدودیت برای کشور های دیگر می شود. مثلا چرا سبک فیلم های ژاپنی کروساوا در جهان می درخشد، چون که هم فرهنگ اصیل ژاپن را در فیلم ها می بینیم و هم در آن با حفظ سنت ها آلوده فیلم  های خارجی نمی شود. در حالی که غالب کشورها  مخصوصا کشورهای اروپایی دارای سینمایی وارداتی علی الخصوص از آمریکا و هالیوود هستند. در ایران هم چون ما معتقد به یکسری اصول و قواعد هستیم برای همین امر خواهان چندانی نداریم مثل پوشش بازیگران ما که خارج پسند نیست.

وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: البته از یک سو آنجا سینمای ما برای کشورهای دیگر جذاب می شود که نمونه مشابهی در جهان ندارد. از طرف دیگر به دلیل اینکه سینمای ایران با سینمای جهان بده بستان آنچنانی ندارد و ایران در کشور های دیگر به ندرت فیلم می سازد و یا کشور های دیگر برای فیلم سازی به ایران نمی آیند، این خود عاملی است برای جذب فیلم های ایران در فستیوال های بین المللی و این عامل همزمان هم می تواند عاملی برای کمبود ارتباط تجاری کلان در صنعت سینما با سایر کشور ها دانست.

در پایان آراش معیریان با اشاره دو طیف در سینما و جایگاه خود در این بین، گفت: دو گروه در سینما فیلم می سازند، یک گروه در کنار سایر کار های خود، فیلم سازی نیز می کنند که قابل تمجید است و یک گروه هم از ابتدا حرفه خود را فیلم سازی انتخاب کرده اند مانند معلم ها و دکترها و … خود را جز دسته دوم می دانم من بنا بر عشق و علاقه خود کارگردانی را انتخاب کردم و وقتی من فیلم ساز شدم دیگر نمی توانم بگویم که فلان فیلم را نمی سازم. همه ژانرها را می سازم و با افتخار اعلام می کنم که تاکنون هم فیلم های سفارشی ساخته ام، هم تجاری، هم کودک  و هم سیاسی.  چرا که ساخت فیلم با ژانر های مختلف فرمول های خاص خود را دارد که تجربیات انسان را در این زمینه چند برابر می کند. هنر یک کارگردان این است که در همه ژانر ها بتواند موفق فیلم بسازد و بهترین اثر را خلق کند. این یک نوع نگاه است. فیلم سازان جوان هم باید تکلیف خود را مشخص کنند. اگر تکلیف فیلمساز از ابتدا مشخص نباشد فیلم ساز به نتیجه نمی رسد. برای مثال ما فیلم سازی داشته ایم که در ابتدا فقط ژانر های هنری می ساخت و اعتقادی به فیلم های تجاری نداشت. اما بعدها به دلیل مشکلات مالی به فیلم های تجاری روی آورده است و نوک پیکان منتقدان فیلم سازی را به سمت خود نشانه رفته است.

معیریان با حضور در بین دانشجویان این مرکز علمی، کلاس آموزشی برگزار کرد.

 

وی در پایان از سوی معاونت فرهنگی اداره ارشاد استان قم مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت.

آرش معیریان کارگردان و تدوینگر ایرانی متولد سال ۱۳۵۰ است./جام نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب