رزرو هتل در مشهد

 

  • تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۵ | کد خبر : 36828
  • آرزوهای دنباله‌دار یک ستاره/ ایران فعلا واردکننده بنزین می‌ماند

    به گزارش وعده صادق اواخر هفته گذشته سید محسن قمصری مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از واردات میانگین روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین خبر داد و گفت با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین به کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

    اگر نگاهی به اخبار سال گذشته یعنی زمانی که وزیر نفت و تیمی از مسؤولان کشوری و لشکری وی را در بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس همراهی می کردند بیاندازیم، مشاهده خواهیم کرد که وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرد فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در نیمه اول سال ۹۵ به بهره برداری می‌رسد و این قول داده شد که با راه اندازی این پالایشگاه دیگر یازی به واردات بنزین نباشد.

    در طول مدت یک سال گذشته هر مسؤول مرتبط و غیر مرتبط با موضوع واردات بنزین این وعده را داد که با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه اول سال ۹۵ دیگر ارزی بابت واردات بنزین از کشور خارج نمی شود و یا دیگر نیاز به تهاتر نفت با بنزین نیست.

    اما دو ماه قبل بود که مسؤول ارشد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به یکباره در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه صنعت نفت اعلام کرد،کشور از سال ۹۶ دیگر نیاز به واردات بنزین ندارد و با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اوایل سال آینده، ایران صادرکننده بنزین خواهد شد.

    شاید این اولین جمله از زبان یک مقام مسؤول در صنعت نفت بود که از تعویق راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت تلویحی خبر می داد هر چند که برخی از رسانه ها پیشتر اعلام کرده بودند نام پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از فهرست تولید بنزین در سال ۹۵ توسط مجموعه شرکت ملی پالایش خارج شده است .

    اگرچه رسانه خبری وزارت نفت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اولویت مجموعه پالایش و پخش است و خارج شدن نام ستاره خلیج فارس از تولیدات سال ۹۵ کذب است.

    اما همانطور که در گزارشات متعدد منتشر شده بود ظاهرا هزینه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بخش های دیگر هزینه می شد و از طرفی نیز براساس آمار و اطلاعات موجود در دو سال گذشته، این پالایشگاه به دلیل مشکلات عدیده مالی ماهانه ۰٫۳ درصد پیشرفت داشته و از ۷۶ به ۸۶ درصد رسیده است.

    از طرفی نیز با توجه به این شرایط مسئولان شرکت پالایش و پخش سعی می‌کنند فقط واحد تقطیر این پالایشگاه به مدار تولید برسد تا بتوانند شرایط تولید میعانات گازی را که هم اکنون در کشور به بحران تبدیل شده است کنترل کنند و بخشی از میعانات ذخیره شده را در این پالایشگاه مصرف کنند تا مانع قطع تولید گاز از پارس جنوبی شوند.

    همانطور که گفته شده بود عدم رسیدن منابع مالی موجب شد تا مسؤولان پالایشگاه ستاره خلیج فارس به طور رسمی اعلام کنند که راه اندازی پالایشگاه به سال ۹۶ موکول شده است.

    این شرایط نیز قابل توجه است که هر روز تاخیر در راه اندازی این پروژه ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو زیان(عدم النفع) در پی دارد.

    به گفته مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکسری تجهیزات از جمله واحد بنزین سازی که از کشور آلمان خریداری شده بود و نیز برخی از تجهیزات کلیدی که قرار بود از کره تامین شود به دلیل تامین نشدن منابع مالی به تعویق افتاده است هر چند که با کمک های وزیر نفت و معاون اول رئیس جمهور شرایط پرداخت منابع مالی بهتر از گذشته شده است که امیدواریم بتوانیم شرایط راه اندازی این پالایشگاه را سرعت بخشیم.

    به گزارش فارس پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.

    خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

    با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

    ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تأمین به موقع منابع مالی تا پایان سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

    با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود ۶۳ میلیون لیتر و گازوییل در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است. تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم اکنون ۴۳ میلیون لیتر و گازوییل بیش از ۹۱ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به ۷۸ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

    ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه است.

    بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ۲٫۶ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است.

     

     

    فارس

    :: عضویت در سوپر گروه حامیان آیت الله رئیسی در تلگرام :: «کلیک کنید»

  • برچسب ها : , , ,
  •    نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

    آخرین اخبار