• تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵ | کد خبر : 42119
  • به گزارش وعده صادق؛ جام جم نوشت: از روز معلم امسال که رهبر معظم انقلاب در جمع تعدادی از فرهنگیان، لزوم توجه به زبان دوم در مدارس را مورد تاکید قرار دادند هنوز زمان زیادی نگذشته است و چون زمان زیادی نیز تا شروع سال تحصیلی جدید باقی نمانده، این مجال فرصتی است برای پرداختن به مشکلات تدریس زبان‌های خارجی در مدارس که شش سال فراگیری‌اش در مدارس، دردی از دانش‌آموزان ما دوا نمی‌کند.

    بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ما که هرگز بهره کافی از سیستم آموزشی عقب‌مانده تدریس زبان‌های بیگانه در مدارس‌مان نبرده و بعضا در یک مکالمه ابتدایی نیز ناتوان هستند، نسبت به اهمیت و جایگاه زبان خارجی در یادگیری دروس دانشگاهی و بخصوص دروس تخصصی خود بخوبی آگاهند. اهمیت فوق‌العاده یادگیری زبان خارجی برکسی پوشیده نیست تا آنجا که یادگیری مکالمه زبان غیرمادری در برخی کشورهای عرب همسایه و میان مردمان قاره سیاه نیز به عنوان یک اولویت پذیرفته شده است.

    در جبهه مقابل این اتفاقات، در مدارس ما رخدادهای دیگری به وقوع می‌پیوندد که معلمان و دانش‌آموزان خوب به آنها واقفند. به جز معلمان یا مدارس معدودی که در مقاطع زمانی خاص و در محدوده اختیارات خویش نسبت به محتوای آموزش، چگونگی تدریس زبان ‌های خارجی رویکردی متفاوت داشته و مستقل و مبتکرانه عمل می‌کنند، بقیه مدارس عین دستورات و برنامه‌های بی‌انعطاف وزارت آموزش و پرورش را اجرا می‌کنند و در نتیجه بچه‌ها فدای سیستم آموزشی کهنه و دیکته شده‌ای می‌شوند که از بالا به آنان تحمیل می‌شود.

    به این ترتیب، این دانش‌آموزان فقط یک کاریکاتور یا یک پوسته ظاهری از آموزش زبان خارجی را دریافت می‌کنند که برخلاف آنچه در آموزشگاه‌های آزاد ارائه می‌شود، جذاب و پرمحتوا هم نیست.

    سند زنده این ادعا نیز سطح سواد زبان غیر مادری دانشجویان در مقاطع بالای تحصیلی است. این معضل حتی گریبان برخی معلمان را نیز گرفته و آنها نمی‌توانند راحت و با اعتماد به نفس چند دقیقه به زبان دیگری صحبت کنند، چه رسد به این که بتوانند یا بخواهند شاگردانشان را تا سطح مناسبی از یادگیری آموزش دهند و ارتقا بخشند.
    البته گرچه گفته می‌شود در کتاب‌های تازه تالیف زبان خارجی تا حد زیادی از مشکلات قبلی رفع شده و سیستمی نوین برای آموزش زبان به دانش‌آموزان طراحی شده، ولی فعلا که خروجی این اتفاق ملموس نشده، نمی‌توان قضاوتی داشت. ولی امیدواریم رویکردها برای آموزش اصول و مبانی تدریس زبان به کلی متحول و همچنین جایگزین‌های مناسبی برای کتاب‌های درسی رسمی تعیین شود و در کنار آن ساعات تدریس افزایش یابد و وسایل و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی نیز به مدد بیایند تا دانش‌آموزان ایرانی بیش از این از دانش‌آموزان بقیه کشورهای دنیا در حوزه آموختن زبان دوم عقب نمانند.

       نظر مخاطبان                                  ۱ نظر               در انتظار تایید:0

    نام:
       

    1. ali می‌گه:

      یادگیری زبان و تقویت ان به دوعامل بستگی دارد یکی مسافراتهای مداوم به کشورهای زبان مربوطه و مراوده با انها دوم نیاز به منابع علمی مطمئن و لازم

  • برچسب ها :
  •  

    رزرو هتل در مشهد

     

    آخرین اخبار
    سرویس‌های بهداشتی پنج ستاره! پرونده متهمان حقوق‌های نجومی تشکیل شد عکس/ طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی در مازندران توضیح روابط عمومی راه آهن فارس در خصوص آتش سوزی در قطار مشهد- شیراز افغانستان قبل از ورود وهابیون سعودی/سارقان برای سرقت پول دستگاه خودپرداز را با خود بردند/۱۰ واقعیت جالب درباره کاخ باکینگهام ایران و نیوزیلند تفاهم‌نامه 'گسترش همکاری علمی و فناوری امضا کردند فیلم/ مردمی که مقابل بیمارستان در چادر می خوابند برخورد پلیس با ۶ هزار خودروی پلاک مخدوش همکاری‌های بانکی برای افزایش حجم مبادلات تهران - ایروان ضروری است/ ارمنستان برای جلوگیری از آلودگی رودخانه ارس اقدامات بیشتری انجام دهد "دیپلماسی سگی" ژاپن با روسیه آخوندی مدیر عامل راه آهن را قربانی کرد که خود پاسخگو نباشد/ آقای وزیر راه از ملت طلبکار است قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل درباره حلب تحریک آمیز است شوک بزرگ به اردوی آبی‌ها/ مدافع فیکس استقلال مصدوم شد عکس/ پای شکسته سخنگوی وزارت امور خارجه افزایش ۳۰۰ درصدی برخورد با خودروهای دارای نقص فنی در ۲۵ روز گذشته روش کثیف فروشنده مغازه برای فروش بیشتر+فیلم واعظی: بودجه اینترنت روستایی برای سال آینده به ۳۵۰۰ میلیارد ریال افزایش می یابد آخرین تغییرات نقشه میدانی سوریه از یک سال اخیر/کدام مناطق در کنترل ارتش و کدام مناطق در اشغال تروریست‌‌هاست؟+ نقشه‌ها مدعیان آزادی بیان در انجمن اصلا‌ح طلب دانشگاه تهران حاضر به مناظره نشدند قاسمی: تمدید تحریم‌ها خلف وعده بود