• تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰ | کد خبر : 43701

  • رصد اخبار – شبکه خبری وعده صادق
    :

    یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حمایت از تیم مذاکره کننده و طرح انتقادات سازنده و مشفقانه را برای رسیدن به موفقیت دراجرای برجام مهم خواند و گفت که دولت نیز با همین نگاه باید به جای پاسخ به انتقادات تندورها، این مواضع تند را به فرصت تبدیل کند.

    محمدجواد جمالی همچنین تعلیق قطعنامه‌های قبلی، خروج از فصل ۷ و پذیرفته شدن حق غنی‌سازی را  دستاوردهای ایران در مذاکرات دانست و تاکید کرد که خروج پرونده ایران از فصل ۷ منشور سازمان ملل به معنای رفع تهدیدات بین‌المللی و گرفتن بهانه از کشورها برای حمله به ایران است.

    وی با بیان اینکه استفاده روسیه از مرز هوایی ایران و پایگاه نوژه برای مبارزه با تروریسم، پشتیبانی لجستیک و کمک به روسیه بود گفت که در همین راستا بعید نیست روس‌ها از پایگاه هوایی تبریز استفاده کنند.

    این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین با تاکید بر فعال تر بودن این هیات نسبت به مجلس نهم در عین حال گفت که پیگیری های این هیات نظارت باعث تائید نشدن صلاحیت برخی از نمایندگان برای ورود به مجلس دهم شد.

    جمالی نماینده فسا با حضور خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگویی در مورد برجام، اقدامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تهیه گزارش شش ماهه برجام، نوع مراودات ایران و روسیه و تحولات سوریه به ارائه توضیحاتی پرداخت که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

    همه برای موفقیت در اجرای برجام به تیم مذاکره کننده کمک کنیم

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: تیم مذاکره کننده همچون کشتی‌گیری است که ممکن است عده‌ای به نحوه کشتی او حین مبارزه انتقاداتی داشته باشند. حال اینکه در زمان کشتی باید به کشتی گیر روحیه داد و راهنمایی‌های لازم را در زمان استراحت مطرح کرد تا روحیه‌اش ضعیف نشود.

    وی ادامه داد: وضعیت تیم مذاکره کننده نیز این گونه است باید با طرح انتقادات سازنده و مشفقانه برای رسیدن به موفقیت تلاش کرد. نباید با پیش‌داوری وانمود کرد که به دلیل سر کار بودن فلان دولت، مذاکرات به موفقیت منجر نمی‌شود. باید در مقابل از موفقیت هر فرد و جناحی در جامعه خوشحال شد چون تفاوتی نمی‌کند چه جناحی این موفقیت را به دست آورده است چرا که نتیجه کار در نهایت به مردم و جامعه برمی‌گردد.

    جمالی تاکید کرد: همه باید به تیم مذاکره کننده برای موفقیت در اجرای برجام کمک کنیم نه اینکه چون جناح و گروه مخالف نظر ما این موفقیت را به دست آورده، از کمک دریغ کنیم.

    وی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تیم مذاکره کننده گفت: مقام معظم رهبری چندین بار جملاتی با مضمون دعا برای تیم مذاکره کننده مطرح کردند و با مخاطب قرارد دادن آن‌ها به نام بچه‌های انقلابی به بد عهدی آمریکا هم اشاره کردند. بر این اساس کسانی که خود را متعهد و دنباله روی رهبری و ولایت فقیه می‌دانند باید به این بیانات تمکین کنند، البته این به معنای انتقاد نکردن به مذاکره کنندگان نیست بلکه باید انتقادات، دلسوزانه، عالمانه و مشفقانه مطرح شود.

    دولت مواضع تند افراد، جناح‌ها و برخی جرائد را به فرصت تبدیل کند

    جمالی با تاکید بر اینکه دولت و تیم مذاکره کننده باید با شنیدن صدای منتقدان از نظرات آن‌ها استفاده کنند، افزود: نباید رویکرد دولت پاسخ به منتقدان تندرو باشد و در مقابل باید در جهت آرام کردن فضا تلاش کند. دولت می‌تواند با تبدیل مواضع تند افراد، جناح‌ها و برخی جرائد به فرصت، از آن‌ها امتیازگیری کند. البته این یک مشکل در سیاست ماست که سیاست‌مداران فکر می کنند قرار است همه یک‌جور حرف بزنند حال اینکه زبان دیپلماسی برای هر مسئول در هر رده‌ای متفاوت است. اینکه بخواهیم همه یکجور باشند، غلط است.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیانات رهبری را توشه راه تیم مذاکره کننده دانست و گفت: با توجه به اینکه رهبری در کشور ما حرف اول و آخر را می‌زنند همه باید به آن تمکین کنند. از این رو بهتر است دولت به جای پاسخ دادن به منتقدان به بیانات رهبری اشاره کنند. البته در حال حاضر مقداری دولت از مقام پاسخگویی به منتقدان تندرو خارج شده که جلوگیری از از بحث‌های بی‌حاصل رویکردی درست است. دولت باید برای اجرای هرچه بهتر برجام نسبت به آرام کردن جو تلاش کند.

    گزارش شش ماهه اجرای برجام حداقل اواخر مهر تهیه می‌شود

    جمالی در ادامه در مورد روند تهیه گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره برجام گفت: بعد از آنکه وزارت خارجه گزارش سه ماهه دوم برجام را در موعد قانونی به کمیسیون ارائه کرد، آقای عراقچی در کمیسیون به تشریح گزارش ۴۵ صفحه‌ای وزارت خارجه در ابعاد مختلف اقتصادی، بانکی، بیمه، کشتی‌رانی، فروش نفت و ارتباطات دیپلماتیک پرداخت که در این گزارش همه مسائل حتی سرمایه‌گذاری و همکاری‌های هسته‌ای کشورهای دیگر نهفته است.

    وی یادآور شد: بعد از ارائه گزارش یکی از نمایندگان از آقای عراقچی پرسید در گزارش وزارت خارجه استناداتی از بانک مرکزی و یا نهادهای دیگر آمده است که طبیعتا شما از محتوای آن اطلاعی ندارید و تنها گزارشات ارائه شده را درج کردید، آقای عراقچی نیز این موضوع را تایید کرد و به همین دلیل قرار شد در روند تهیه گزارش شش ماهه برجام از مسئولانی همچون رئیس بانک مرکزی، کشتیرانی و نفتکش‌ها برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل آید. قبل از برگزاری این جلسات کمیته هسته‌ای سفری به فردو و نطنز داشت و قرار است از اراک و UCF اصفهان نیز بازدیدی داشته باشد.

    به گفته وی به دلیل زمان‌بر بودن این روند گزارش شش ماهه کمیسیون درباره اجرای برجام حداقل اواخر مهر تهیه و آماده می‌شود.

     گشایش اعتباری حدود ۶۱ میلیارد دلار با اجرای برجام

    جمالی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درمورد اظهارات اخیر معاون رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص نهایی شدن فروش آب سنگین به روسیه و گشایش‌های ایجاد شده در فضای بین‌المللی گفت: این موارد در گزارش شش ماهه وزارت خارجه آمده بود که طبق آن، آب سنگین به آمریکا فروخته شده و پول کامل به ایران داده شده و کارهای فروش ۳۹ تن آب سنگین به روسیه نیز انجام شده است.

    وی با بیان اینکه در جریان اجرای برجام ارتباط علمی بین چین، فرانسه و ایران برقرار شده، افزود: طبق گزارش وزارت خارجه از طرف کشورهای مختلف گشایش اعتباری حدود ۶۱ میلیارد دلار صورت گرفته که بیشترین سهم متعلق به ژاپن، کره جنوبی و روسیه است. روس‌ها حدود ۴ یا ۵ میلیارد دلار برای ایران گشایش اعتبار داشتند و ممکن است برخی از آن‌ها در قالب کمک در بحث صنعت هسته‌ای و تامین مالی نیروگاه بوشهر برگردد.

    خروج ایران از فصل ۷ منشور سازمان ملل به معنای رفع تهدیدات بین‌المللی است

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در واکنش به برخی منتقدان که خروج ایران از فصل ۷ منشور سازمان ملل را دستاوردی قابل قبول برای اجرای برجام نمی‌دانند، گفت: قرار گرفتن کشوری زیر فصل ۷ منشور سازمان ملل بدان معناست که آن کشور تهدیدی برای امنیت جهان است و کشورها بالقوه می‌توانند با مجوز شورای امنیت حمله نظامی کنند از این رو خروج ایران از فصل ۷ به معنای رفع شدن چنین تهدیداتی است.

    جمالی ادامه داد: آن دسته از منتقدانی که با اشاره به وجود تهدیدات از سوی دشمنان، خروج پرونده ایران از از فصل ۷ را دستاوردی نمی‌دانند، لازم است این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کرد. قرار گرفتن در ذیل فصل ۷ بدان معناست که اگر شورای امنیت مجوز صادر کند حمله به آن کشور از نظر حقوقی و بین المللی توجیه پذیر است. البته تجربه حمله عراق به ایران آن هم بدون مجوز شورای امنیت این نکته را به ما گوشزد می کند که اگر حتی ما زیر فصل ۷ نباشیم باز هم دشمنان ما با بهانه‌تراشی به دنبال حمله به ایران هستند، موضوعی که آمریکا به صراحت می‌گوید که اگر منافعش ایجاب کند کاری به شورای امنیت و سازمان ملل ندارد.

    وی افزود: در چنین شرایطی باید با اتحاد در داخل کشور، بنیه دفاعی را تقویت کنیم چون دشمنان ما به دنبال بهانه برای حمله و نفوذ در داخل هستند و برای آنها فرق نمی کند که ذیل فصل ۷ باشیم و یا نباشیم. مشکل آنها با ایران ماهیتی و نه شکلی است.

    با خروج پرونده ایران از فصل ۷ بهانه از کشورها برای حمله به ایران گرفته شد

    جمالی همچنین توضیح داد: در نظر گرفتن این نکته ضروری است که اگر در حال حاضر ما همچنان ذیل فصل ۷ بودیم کشورها بهانه حقوقی برای حمله به ایران داشتند و ما با خروج از فصل ۷ توانستیم بهانه را از آنها بگیریم.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با یادآوری دلایل مذاکره ایران با گروه ۱+۵ گفت: جمهوری اسلامی در راستای رسیدن به اهدافش همچون رفع تحریم‌ها و پذیرش فناوری صلح آمیز هسته‌ای با گروه ۱+۵ وارد مذاکره برای رسیدن به نتیجه شد. ما در مذاکره به دنبال معامله و تعامل بودیم که بزرگترین معامله رفع تحریم، به رسمیت شناختن حق غنی سازی هسته‌ای در امور صلح آمیز و بازگرداندن پرونده ایران به روال عادی در شورای حکام بود.

    تعلیق قطعنامه‌های قبلی، خروج از فصل ۷ و پذیرفته شدن حق غنی‌سازی دستاوردهای ما در مذاکرات است

    وی افزود: ما در مذاکرات توانستیم به دستاوردهایی همچون تعلیق قطعنامه‌های قبلی، خروج از فصل ۷ و پذیرفته شدن حق غنی‌سازی برسیم که در حال حاضر غنی سازی ۳.۶ درصد را در فردو داریم. غنی‌سازی می‌تواند به ما در مسائل صلح آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی، پزشکی و نظامی کمک کند.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به لغو تحریم‌های ثانویه با اجرای برجام گفت: در همان روزهای ابتدای انقلاب با لغو بسیاری از موافقتنامه‌های نظامی و اقتصادی، دارایی‌های ایران بلوکه شد که بعد از اجرای برجام ۱.۷ میلیارد دلار آزاد شد. البته بعد از تسخیر لانه جاسوسی و همچنین شروع جنگ یکسری تحریم اجرایی شد که از این تحریم‌ها به نام تحریم اولیه یاد می‌شود.

    کشور ما به شدت به سرمایه گذاری خارجی برای رشد و توسعه نیازمند است

    جمالی با بیان اینکه با تشدید موضوع هسته‌ای، تحریم‌های گسترده و هوشمندتری به نام تحریم‌های ثانویه اعمال شد، افزود: تحریم‌های ثانویه وضعیت اقتصادی را هدف گرفت، تحریم‌هایی که مشکلاتی در موضوع سوئیفت، فروش نفت و میعانات گازی به وجود آورد. آمریکا به دنبال این تحریم‌ها مراودات اقتصادی کشورهای دیگر با ایران را منع کرد که قرار شد با اجرای برجام این تحریم‌ها به طور کامل لغو شود. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و بانک‌های بزرگ به دلایل مختلفی مراودات بانکی با ایران ندارند. در واقع آنها روی کاغذ می‌گویند تحریم‌ها رفع شده اما در عمل اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

     وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر کشور به شدت به سرمایه گذاری خارجی برای رشد و توسعه نیازمند است چون بودجه کشور به فروش نفت وابسته است و اعتبارات برای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و تسویه بدهی پیمانکاران کافی نیست. باید برای ایجاد اشتغال سرمایه گذاری شود و این کار به مراودات کلان اقتصادی نیاز دارد.

    قبول ندارم تحریم کاغذ پاره است

    جمالی در پاسخ به این پرسش که چرا زمانی که رئیس جمهور سابق قطعنامه را کاغذ پاره‌ای می‌نامید، کسی اعتراض نکرد و همه نسبت به وضع تحریم ساکت بودند گفت: بنده آن زمان نماینده نبودم  و باید این موضوع را از فعالان سیاسی آن دوره پرسید ولی به طور کلی قبول ندارم تحریم کاغذ پاره است چون این تحریم‌ها به کشور فشار آورد. کشور ما دارای اقتصاد بیمار است و از راه فروش نفت تامین می شود و تحریم‌ها توانست به گلوگاه اقتصادی‌مان فشار وارد کند.

    وی یادآور شد: در همان زمان که رئیس جمهور وقت می‌گفت تحریم کاغذ پاره است یکسری مذاکرات انجام شد چون تحریم‌ها تاثیرگذار بود و اقتصاد ما را دچار مشکل کرد. شرایطی که باعث شد نفت را به قیمت پایین‌تر فروخته و پولش را به روش‌های غیرمعمول نقد کنیم. در آن دوران کشورهایی همچون چین و هند با سوءاستفاده از شرایط تحریمی پول‌مان را بر نگرداندند و اکنون نیز با رفع تحریم‌ها پول‌مان  را کشورهایی همچون چین و عمان به تدریج می‌دهند.

    جمالی در عین حال گفت: برخی معتقدند که اگر این شرایط تحریمی به همین شکل جلو می رفت وضعیت کشور وخیم‌تر می‌شد، شاید این تحلیل درست باشد اما معتقدم شاید در آن شرایط به دلیل افزایش فشارها فکری می‌شد تا این حجم از وابستگی به نفت کمتر شود و نگاه و تمرکز بیشتر به تولید باشد، اتفاقی که هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است.

    روسیه با حضور پررنگ در خاورمیانه به دنبال تبدیل شدن به بازیگر بین‌المللی و منطقه‌ای است

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد نوع مراوده با روسیه در شرایط کنونی و با نگاه به گذشته روابط با این کشور و بدعهدی‌ها نسبت به ایران گفت: واقع‌گرایی حرف اول را در سیاست می‌زند. این را باید بدانیم که کشورها منافع محور و نه اخلاق محور هستند و برای آن‌ها منافع کشورشان از هر چیزی با اهمیت‌تر است.

    وی افزود: روسیه با پوتین برای تبدیل شدن به قدرتی در منطقه و عرصه بین‌الملل تلاش کرد و با همین نگاه به دولت سوریه برای مقابله با جریانات تکفیری کمک کرد چون اگر وضعیت سوریه به نفع جریانات تکفیری پایان یابد، روسیه یکی از کشورهایی است که بیشترین ضرر را می کند زیرا درصد زیادی از تکفیری‌ها از چچن و آسیای میانه آمدند و ممکن است آنها در صورت موفقیت و در برگشت به روسیه مشکلاتی را برای این کشور ایجاد کنند. اتفاقی که خطرات بسیاری برای روس‌ها دارد.

    جمالی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه جز مهمترین مناطق جهان است، روسیه می‌خواهد با حضور پررنگ در این منطقه به بازیگر بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شود چون هرکسی که بتواند در آینده این منطقه تاثیرگذار باشد می‌تواند در آینده به عنوان یک قدرت مطرح شود.

    روس‌ها برای توازن در روابط بین المللی به اتحاد راهبردی با ایران و چین نیازمندند

    وی اضافه کرد: روس‌ها به این نتیجه رسیدند برای توازن در روابط بین المللی به یک اتحاد استراتژیک و راهبردی با ایران و چین نیازمندند گرچه ایران از لحاظ اقتصادی توانمندی لازم را ندارند اما دارای اهمیت بسیاری از لحاظ جایگاه استراتژیک است. چون روس‌ها برای حضور در خلیج فارس و آب‌های آزاد بسیار علاقه مندند و ایران کشوری است که به این آب ها دسترسی داشته و نزدیکترین کشور به عراق و سوریه محسوب می‌شود. این عوامل باعث می‌شود روسیه نسبت به ورود به موضوع سوریه نگاه واقع نگرانه‌تری داشته باشد.

    جمالی یادآور شد: در همین راستا اخیرا روسیه حملات هوایی در اطراف حلب انجام داد که آسیب‌های بسیاری را به تکفیری ها وارد کرد.

    ممکن است ایران دوباره از روسیه پشتیبانی لجستیک کند

    وی همچنین در مورد استفاده روسیه از مرز هوایی ایران برای مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: ما پایگاه هوایی به روس‌ها ندادیم. دادن پایگاه به معنای دادن مالکیت و یا مدیریت آن است که این اتفاق رخ نداده بلکه ما از روس‌ها پشتیبانی لجستیک کردیم که این به معنای کمک به روس‌هاست و ممکن است باز هم اتفاق بیفتد.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارنظر وزیر دفاع مبنی بر اینکه روس‌ها درباره اعلام خبر استفاده از مرز هوای ایران بی‌معرفتی کردند گفت: معتقدم سیاستمداران باید در به کارگیری الفاظ مراقب باشند چون کلماتی همچون بی‌معرفتی معنایی در دنیای سیاست ندارد.

     احتمال استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی تبریز بعید نیست

    جمالی توضیح داد: اعلام استفاده از مرز هوایی ایران و پایگاه نوژه از سوی روس‌ها یک اتفاق و بدعهدی نبود آنها می‌خواستند در راستای منافع‌شان به آمریکایی‌ها بگویند با کشوری همچون ایران اتحاد استراتژیک دارند و از این موضوع امتیازگیری می‌کنند. اکنون که وزاری آمریکا و روسیه در حال مذاکره در موضوع سوریه هستند قطعا روس‌ها دست برتر دارند چون پایگاه نوژه برای پشتیبانی و کمک به آنها داده شده و آنها این موضوع را مطرح کردند تا قدرت منطقه‌ای خود را به رخ آمریکا بکشند.

    وی در مورد احتمال استفاده روس ها از پایگاه هوایی تبریز و اصفهان گفت: این موضوع نیز بعید نیست اما اصفهان برای استفاده روس‌ها دور است. البته روس‌ها از دریای خزر نیز شلیک کرده‌اند.

    ترکیه بعد از کودتا تغییر موضعی نسبت به غربی‌ها نداشته است

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در بخش دیگری از گفت و گو با ایسنا درمورد تغییر موضع ترکیه بعد از کودتا گفت: به نظرم ترکیه بعد از کودتا تغییر موضع نسبت به غربی‌ها نداشته که بخواهد از آن‌ها روی برگرداند و به روسیه و ایران بپیوندد. ترکیه از اعضای ناتو است و تمامی تلاشش عضویت در اتحادیه اروپاست ولی آلمان و فرانسه به دلیل مسلمان بودن ترکیه این اجازه را نمی‌دهند.

    جمالی با بیان اینکه ترک‌ها تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای شان داشتند گفت: بعد از روی کار آمدن داوود اغلو با تفکرات مبتنی بر امپراطوری عثمانی ترکیه، روابط ترکیه با همسایگانش همچون سوریه و عراق به پایین ترین سطح رسید و همین نوع روابط را با ایران داشت. از طرفی دیگر، با قبرس و یونان نیز روابط خوبی نداشت و با اتفاقی که در مورد روسیه رخ داد خود را تنها دید.

    وی افزود: تیره شدن روابط ترکیه با روسیه باعث جلوگیری از ورود چهار میلیون گردشگر روسی به این کشور و کاهش صادرات محصولات کشاورزی شد. از جهت دیگر حزب عدالت و توسعه نتوانست در مجلس ترکیه رای لازم را کسب کند. این اتفاقات ترکیه را به این واقعیت رساند که تعامل بیشتری با همسایگانش داشته باشد به همین دلیل اکنون با تکیه بر حفظ منافعش به دنبال رفتار دیگری با کشورهای همسایه است.

    سقوط دولت سوریه مشکلات بسیاری برای ایران ایجاد می کند

    جمالی در مورد اینکه آیا ایران نیز همچون سایر کشورها منافع محور است گفت: دید ایران به منافع تا حدی ماهیتی است که با همین دید به موضوع سوریه ورود پیدا کرد چون اگر دولت سوریه سقوط کند، مشکلات بسیاری برای ایران ایجاد می کند. منافع محوری برای ایران دارای فاکتورهایی است اما ایدئولوژی بر آن ارجحیت دارد که بر این اساس ما هیچگاه وارد مذاکره با رژیم صهیونیستی نمی شویم.

     پیگیری‌های هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس نهم باعث تائید نشدن صلاحیت برخی از نمایندگان شد

    این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین با اشاره به اولین جلسه این هیات بعد از تعطیلات مجلس و لزوم تغییر رویکرد این هیات نسبت به دوره گذشته و اصلاح اساسنامه گفت: توقع مردم از هیات نظارت در این دوره خیلی زیاد است چون اولین دوره کاری هیات نظارت در مجلس قبل بود و این دوره باید اقدامات ملموس‌تری انجام شود.

    وی ادامه داد: این به معنای زیر سوال بردن اقدامات هیات نظارات در مجلس نهم نیست چون بررسی‌ها و پیگیری‌های آنها باعث شد برخی از نمایندگان برای ورود به مجلس دهم تایید صلاحیت نشوند. البته نمی توان‌همه موارد را در رسانه‌ها مطرح کرد که به نفع جامعه و مجلس نیست.

    جمالی در پایان گفت: برای رسانه ای کردن پرونده های مطرح شده در هیات نظارت ملاحظاتی وجود دارد و مواردی دارای عمومیت اعلام می شود ولی به طور کلی باید نمایندگان در موضع گیری و بیان اظهارتشان نکات لازم را رعایت کنند چون به باور بنده خیلی از مواردی که برای مردم عادی مباح است برای یک نماینده حرام است.

    گفت و گو از خبرنگار ایسنا: منیر سادات سیدرضا

    انتهای پیام

    یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حمایت از تیم مذاکره کننده و طرح انتقادات سازنده و مشفقانه را برای رسیدن به موفقیت دراجرای برجام مهم خواند و گفت که دولت نیز با همین نگاه باید به جای پاسخ به انتقادات تندورها، این مواضع تند را به فرصت تبدیل کند.

    محمدجواد جمالی همچنین تعلیق قطعنامه‌های قبلی، خروج از فصل ۷ و پذیرفته شدن حق غنی‌سازی را  دستاوردهای ایران در مذاکرات دانست و تاکید کرد که خروج پرونده ایران از فصل ۷ منشور سازمان ملل به معنای رفع تهدیدات بین‌المللی و گرفتن بهانه از کشورها برای حمله به ایران است.

    وی با بیان اینکه استفاده روسیه از مرز هوایی ایران و پایگاه نوژه برای مبارزه با تروریسم، پشتیبانی لجستیک و کمک به روسیه بود گفت که در همین راستا بعید نیست روس‌ها از پایگاه هوایی تبریز استفاده کنند.

    این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین با تاکید بر فعال تر بودن این هیات نسبت به مجلس نهم در عین حال گفت که پیگیری های این هیات نظارت باعث تائید نشدن صلاحیت برخی از نمایندگان برای ورود به مجلس دهم شد.

    جمالی نماینده فسا با حضور خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگویی در مورد برجام، اقدامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تهیه گزارش شش ماهه برجام، نوع مراودات ایران و روسیه و تحولات سوریه به ارائه توضیحاتی پرداخت که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

    همه برای موفقیت در اجرای برجام به تیم مذاکره کننده کمک کنیم

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: تیم مذاکره کننده همچون کشتی‌گیری است که ممکن است عده‌ای به نحوه کشتی او حین مبارزه انتقاداتی داشته باشند. حال اینکه در زمان کشتی باید به کشتی گیر روحیه داد و راهنمایی‌های لازم را در زمان استراحت مطرح کرد تا روحیه‌اش ضعیف نشود.

    وی ادامه داد: وضعیت تیم مذاکره کننده نیز این گونه است باید با طرح انتقادات سازنده و مشفقانه برای رسیدن به موفقیت تلاش کرد. نباید با پیش‌داوری وانمود کرد که به دلیل سر کار بودن فلان دولت، مذاکرات به موفقیت منجر نمی‌شود. باید در مقابل از موفقیت هر فرد و جناحی در جامعه خوشحال شد چون تفاوتی نمی‌کند چه جناحی این موفقیت را به دست آورده است چرا که نتیجه کار در نهایت به مردم و جامعه برمی‌گردد.

    جمالی تاکید کرد: همه باید به تیم مذاکره کننده برای موفقیت در اجرای برجام کمک کنیم نه اینکه چون جناح و گروه مخالف نظر ما این موفقیت را به دست آورده، از کمک دریغ کنیم.

    وی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تیم مذاکره کننده گفت: مقام معظم رهبری چندین بار جملاتی با مضمون دعا برای تیم مذاکره کننده مطرح کردند و با مخاطب قرارد دادن آن‌ها به نام بچه‌های انقلابی به بد عهدی آمریکا هم اشاره کردند. بر این اساس کسانی که خود را متعهد و دنباله روی رهبری و ولایت فقیه می‌دانند باید به این بیانات تمکین کنند، البته این به معنای انتقاد نکردن به مذاکره کنندگان نیست بلکه باید انتقادات، دلسوزانه، عالمانه و مشفقانه مطرح شود.

    دولت مواضع تند افراد، جناح‌ها و برخی جرائد را به فرصت تبدیل کند

    جمالی با تاکید بر اینکه دولت و تیم مذاکره کننده باید با شنیدن صدای منتقدان از نظرات آن‌ها استفاده کنند، افزود: نباید رویکرد دولت پاسخ به منتقدان تندرو باشد و در مقابل باید در جهت آرام کردن فضا تلاش کند. دولت می‌تواند با تبدیل مواضع تند افراد، جناح‌ها و برخی جرائد به فرصت، از آن‌ها امتیازگیری کند. البته این یک مشکل در سیاست ماست که سیاست‌مداران فکر می کنند قرار است همه یک‌جور حرف بزنند حال اینکه زبان دیپلماسی برای هر مسئول در هر رده‌ای متفاوت است. اینکه بخواهیم همه یکجور باشند، غلط است.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیانات رهبری را توشه راه تیم مذاکره کننده دانست و گفت: با توجه به اینکه رهبری در کشور ما حرف اول و آخر را می‌زنند همه باید به آن تمکین کنند. از این رو بهتر است دولت به جای پاسخ دادن به منتقدان به بیانات رهبری اشاره کنند. البته در حال حاضر مقداری دولت از مقام پاسخگویی به منتقدان تندرو خارج شده که جلوگیری از از بحث‌های بی‌حاصل رویکردی درست است. دولت باید برای اجرای هرچه بهتر برجام نسبت به آرام کردن جو تلاش کند.

    گزارش شش ماهه اجرای برجام حداقل اواخر مهر تهیه می‌شود

    جمالی در ادامه در مورد روند تهیه گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره برجام گفت: بعد از آنکه وزارت خارجه گزارش سه ماهه دوم برجام را در موعد قانونی به کمیسیون ارائه کرد، آقای عراقچی در کمیسیون به تشریح گزارش ۴۵ صفحه‌ای وزارت خارجه در ابعاد مختلف اقتصادی، بانکی، بیمه، کشتی‌رانی، فروش نفت و ارتباطات دیپلماتیک پرداخت که در این گزارش همه مسائل حتی سرمایه‌گذاری و همکاری‌های هسته‌ای کشورهای دیگر نهفته است.

    وی یادآور شد: بعد از ارائه گزارش یکی از نمایندگان از آقای عراقچی پرسید در گزارش وزارت خارجه استناداتی از بانک مرکزی و یا نهادهای دیگر آمده است که طبیعتا شما از محتوای آن اطلاعی ندارید و تنها گزارشات ارائه شده را درج کردید، آقای عراقچی نیز این موضوع را تایید کرد و به همین دلیل قرار شد در روند تهیه گزارش شش ماهه برجام از مسئولانی همچون رئیس بانک مرکزی، کشتیرانی و نفتکش‌ها برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل آید. قبل از برگزاری این جلسات کمیته هسته‌ای سفری به فردو و نطنز داشت و قرار است از اراک و UCF اصفهان نیز بازدیدی داشته باشد.

    به گفته وی به دلیل زمان‌بر بودن این روند گزارش شش ماهه کمیسیون درباره اجرای برجام حداقل اواخر مهر تهیه و آماده می‌شود.

     گشایش اعتباری حدود ۶۱ میلیارد دلار با اجرای برجام

    جمالی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درمورد اظهارات اخیر معاون رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص نهایی شدن فروش آب سنگین به روسیه و گشایش‌های ایجاد شده در فضای بین‌المللی گفت: این موارد در گزارش شش ماهه وزارت خارجه آمده بود که طبق آن، آب سنگین به آمریکا فروخته شده و پول کامل به ایران داده شده و کارهای فروش ۳۹ تن آب سنگین به روسیه نیز انجام شده است.

    وی با بیان اینکه در جریان اجرای برجام ارتباط علمی بین چین، فرانسه و ایران برقرار شده، افزود: طبق گزارش وزارت خارجه از طرف کشورهای مختلف گشایش اعتباری حدود ۶۱ میلیارد دلار صورت گرفته که بیشترین سهم متعلق به ژاپن، کره جنوبی و روسیه است. روس‌ها حدود ۴ یا ۵ میلیارد دلار برای ایران گشایش اعتبار داشتند و ممکن است برخی از آن‌ها در قالب کمک در بحث صنعت هسته‌ای و تامین مالی نیروگاه بوشهر برگردد.

    خروج ایران از فصل ۷ منشور سازمان ملل به معنای رفع تهدیدات بین‌المللی است

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در واکنش به برخی منتقدان که خروج ایران از فصل ۷ منشور سازمان ملل را دستاوردی قابل قبول برای اجرای برجام نمی‌دانند، گفت: قرار گرفتن کشوری زیر فصل ۷ منشور سازمان ملل بدان معناست که آن کشور تهدیدی برای امنیت جهان است و کشورها بالقوه می‌توانند با مجوز شورای امنیت حمله نظامی کنند از این رو خروج ایران از فصل ۷ به معنای رفع شدن چنین تهدیداتی است.

    جمالی ادامه داد: آن دسته از منتقدانی که با اشاره به وجود تهدیدات از سوی دشمنان، خروج پرونده ایران از از فصل ۷ را دستاوردی نمی‌دانند، لازم است این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کرد. قرار گرفتن در ذیل فصل ۷ بدان معناست که اگر شورای امنیت مجوز صادر کند حمله به آن کشور از نظر حقوقی و بین المللی توجیه پذیر است. البته تجربه حمله عراق به ایران آن هم بدون مجوز شورای امنیت این نکته را به ما گوشزد می کند که اگر حتی ما زیر فصل ۷ نباشیم باز هم دشمنان ما با بهانه‌تراشی به دنبال حمله به ایران هستند، موضوعی که آمریکا به صراحت می‌گوید که اگر منافعش ایجاب کند کاری به شورای امنیت و سازمان ملل ندارد.

    وی افزود: در چنین شرایطی باید با اتحاد در داخل کشور، بنیه دفاعی را تقویت کنیم چون دشمنان ما به دنبال بهانه برای حمله و نفوذ در داخل هستند و برای آنها فرق نمی کند که ذیل فصل ۷ باشیم و یا نباشیم. مشکل آنها با ایران ماهیتی و نه شکلی است.

    با خروج پرونده ایران از فصل ۷ بهانه از کشورها برای حمله به ایران گرفته شد

    جمالی همچنین توضیح داد: در نظر گرفتن این نکته ضروری است که اگر در حال حاضر ما همچنان ذیل فصل ۷ بودیم کشورها بهانه حقوقی برای حمله به ایران داشتند و ما با خروج از فصل ۷ توانستیم بهانه را از آنها بگیریم.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با یادآوری دلایل مذاکره ایران با گروه ۱+۵ گفت: جمهوری اسلامی در راستای رسیدن به اهدافش همچون رفع تحریم‌ها و پذیرش فناوری صلح آمیز هسته‌ای با گروه ۱+۵ وارد مذاکره برای رسیدن به نتیجه شد. ما در مذاکره به دنبال معامله و تعامل بودیم که بزرگترین معامله رفع تحریم، به رسمیت شناختن حق غنی سازی هسته‌ای در امور صلح آمیز و بازگرداندن پرونده ایران به روال عادی در شورای حکام بود.

    تعلیق قطعنامه‌های قبلی، خروج از فصل ۷ و پذیرفته شدن حق غنی‌سازی دستاوردهای ما در مذاکرات است

    وی افزود: ما در مذاکرات توانستیم به دستاوردهایی همچون تعلیق قطعنامه‌های قبلی، خروج از فصل ۷ و پذیرفته شدن حق غنی‌سازی برسیم که در حال حاضر غنی سازی ۳.۶ درصد را در فردو داریم. غنی‌سازی می‌تواند به ما در مسائل صلح آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی، پزشکی و نظامی کمک کند.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به لغو تحریم‌های ثانویه با اجرای برجام گفت: در همان روزهای ابتدای انقلاب با لغو بسیاری از موافقتنامه‌های نظامی و اقتصادی، دارایی‌های ایران بلوکه شد که بعد از اجرای برجام ۱.۷ میلیارد دلار آزاد شد. البته بعد از تسخیر لانه جاسوسی و همچنین شروع جنگ یکسری تحریم اجرایی شد که از این تحریم‌ها به نام تحریم اولیه یاد می‌شود.

    کشور ما به شدت به سرمایه گذاری خارجی برای رشد و توسعه نیازمند است

    جمالی با بیان اینکه با تشدید موضوع هسته‌ای، تحریم‌های گسترده و هوشمندتری به نام تحریم‌های ثانویه اعمال شد، افزود: تحریم‌های ثانویه وضعیت اقتصادی را هدف گرفت، تحریم‌هایی که مشکلاتی در موضوع سوئیفت، فروش نفت و میعانات گازی به وجود آورد. آمریکا به دنبال این تحریم‌ها مراودات اقتصادی کشورهای دیگر با ایران را منع کرد که قرار شد با اجرای برجام این تحریم‌ها به طور کامل لغو شود. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و بانک‌های بزرگ به دلایل مختلفی مراودات بانکی با ایران ندارند. در واقع آنها روی کاغذ می‌گویند تحریم‌ها رفع شده اما در عمل اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

     وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر کشور به شدت به سرمایه گذاری خارجی برای رشد و توسعه نیازمند است چون بودجه کشور به فروش نفت وابسته است و اعتبارات برای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و تسویه بدهی پیمانکاران کافی نیست. باید برای ایجاد اشتغال سرمایه گذاری شود و این کار به مراودات کلان اقتصادی نیاز دارد.

    قبول ندارم تحریم کاغذ پاره است

    جمالی در پاسخ به این پرسش که چرا زمانی که رئیس جمهور سابق قطعنامه را کاغذ پاره‌ای می‌نامید، کسی اعتراض نکرد و همه نسبت به وضع تحریم ساکت بودند گفت: بنده آن زمان نماینده نبودم  و باید این موضوع را از فعالان سیاسی آن دوره پرسید ولی به طور کلی قبول ندارم تحریم کاغذ پاره است چون این تحریم‌ها به کشور فشار آورد. کشور ما دارای اقتصاد بیمار است و از راه فروش نفت تامین می شود و تحریم‌ها توانست به گلوگاه اقتصادی‌مان فشار وارد کند.

    وی یادآور شد: در همان زمان که رئیس جمهور وقت می‌گفت تحریم کاغذ پاره است یکسری مذاکرات انجام شد چون تحریم‌ها تاثیرگذار بود و اقتصاد ما را دچار مشکل کرد. شرایطی که باعث شد نفت را به قیمت پایین‌تر فروخته و پولش را به روش‌های غیرمعمول نقد کنیم. در آن دوران کشورهایی همچون چین و هند با سوءاستفاده از شرایط تحریمی پول‌مان را بر نگرداندند و اکنون نیز با رفع تحریم‌ها پول‌مان  را کشورهایی همچون چین و عمان به تدریج می‌دهند.

    جمالی در عین حال گفت: برخی معتقدند که اگر این شرایط تحریمی به همین شکل جلو می رفت وضعیت کشور وخیم‌تر می‌شد، شاید این تحلیل درست باشد اما معتقدم شاید در آن شرایط به دلیل افزایش فشارها فکری می‌شد تا این حجم از وابستگی به نفت کمتر شود و نگاه و تمرکز بیشتر به تولید باشد، اتفاقی که هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است.

    روسیه با حضور پررنگ در خاورمیانه به دنبال تبدیل شدن به بازیگر بین‌المللی و منطقه‌ای است

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد نوع مراوده با روسیه در شرایط کنونی و با نگاه به گذشته روابط با این کشور و بدعهدی‌ها نسبت به ایران گفت: واقع‌گرایی حرف اول را در سیاست می‌زند. این را باید بدانیم که کشورها منافع محور و نه اخلاق محور هستند و برای آن‌ها منافع کشورشان از هر چیزی با اهمیت‌تر است.

    وی افزود: روسیه با پوتین برای تبدیل شدن به قدرتی در منطقه و عرصه بین‌الملل تلاش کرد و با همین نگاه به دولت سوریه برای مقابله با جریانات تکفیری کمک کرد چون اگر وضعیت سوریه به نفع جریانات تکفیری پایان یابد، روسیه یکی از کشورهایی است که بیشترین ضرر را می کند زیرا درصد زیادی از تکفیری‌ها از چچن و آسیای میانه آمدند و ممکن است آنها در صورت موفقیت و در برگشت به روسیه مشکلاتی را برای این کشور ایجاد کنند. اتفاقی که خطرات بسیاری برای روس‌ها دارد.

    جمالی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه جز مهمترین مناطق جهان است، روسیه می‌خواهد با حضور پررنگ در این منطقه به بازیگر بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شود چون هرکسی که بتواند در آینده این منطقه تاثیرگذار باشد می‌تواند در آینده به عنوان یک قدرت مطرح شود.

    روس‌ها برای توازن در روابط بین المللی به اتحاد راهبردی با ایران و چین نیازمندند

    وی اضافه کرد: روس‌ها به این نتیجه رسیدند برای توازن در روابط بین المللی به یک اتحاد استراتژیک و راهبردی با ایران و چین نیازمندند گرچه ایران از لحاظ اقتصادی توانمندی لازم را ندارند اما دارای اهمیت بسیاری از لحاظ جایگاه استراتژیک است. چون روس‌ها برای حضور در خلیج فارس و آب‌های آزاد بسیار علاقه مندند و ایران کشوری است که به این آب ها دسترسی داشته و نزدیکترین کشور به عراق و سوریه محسوب می‌شود. این عوامل باعث می‌شود روسیه نسبت به ورود به موضوع سوریه نگاه واقع نگرانه‌تری داشته باشد.

    جمالی یادآور شد: در همین راستا اخیرا روسیه حملات هوایی در اطراف حلب انجام داد که آسیب‌های بسیاری را به تکفیری ها وارد کرد.

    ممکن است ایران دوباره از روسیه پشتیبانی لجستیک کند

    وی همچنین در مورد استفاده روسیه از مرز هوایی ایران برای مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: ما پایگاه هوایی به روس‌ها ندادیم. دادن پایگاه به معنای دادن مالکیت و یا مدیریت آن است که این اتفاق رخ نداده بلکه ما از روس‌ها پشتیبانی لجستیک کردیم که این به معنای کمک به روس‌هاست و ممکن است باز هم اتفاق بیفتد.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارنظر وزیر دفاع مبنی بر اینکه روس‌ها درباره اعلام خبر استفاده از مرز هوای ایران بی‌معرفتی کردند گفت: معتقدم سیاستمداران باید در به کارگیری الفاظ مراقب باشند چون کلماتی همچون بی‌معرفتی معنایی در دنیای سیاست ندارد.

     احتمال استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی تبریز بعید نیست

    جمالی توضیح داد: اعلام استفاده از مرز هوایی ایران و پایگاه نوژه از سوی روس‌ها یک اتفاق و بدعهدی نبود آنها می‌خواستند در راستای منافع‌شان به آمریکایی‌ها بگویند با کشوری همچون ایران اتحاد استراتژیک دارند و از این موضوع امتیازگیری می‌کنند. اکنون که وزاری آمریکا و روسیه در حال مذاکره در موضوع سوریه هستند قطعا روس‌ها دست برتر دارند چون پایگاه نوژه برای پشتیبانی و کمک به آنها داده شده و آنها این موضوع را مطرح کردند تا قدرت منطقه‌ای خود را به رخ آمریکا بکشند.

    وی در مورد احتمال استفاده روس ها از پایگاه هوایی تبریز و اصفهان گفت: این موضوع نیز بعید نیست اما اصفهان برای استفاده روس‌ها دور است. البته روس‌ها از دریای خزر نیز شلیک کرده‌اند.

    ترکیه بعد از کودتا تغییر موضعی نسبت به غربی‌ها نداشته است

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در بخش دیگری از گفت و گو با ایسنا درمورد تغییر موضع ترکیه بعد از کودتا گفت: به نظرم ترکیه بعد از کودتا تغییر موضع نسبت به غربی‌ها نداشته که بخواهد از آن‌ها روی برگرداند و به روسیه و ایران بپیوندد. ترکیه از اعضای ناتو است و تمامی تلاشش عضویت در اتحادیه اروپاست ولی آلمان و فرانسه به دلیل مسلمان بودن ترکیه این اجازه را نمی‌دهند.

    جمالی با بیان اینکه ترک‌ها تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای شان داشتند گفت: بعد از روی کار آمدن داوود اغلو با تفکرات مبتنی بر امپراطوری عثمانی ترکیه، روابط ترکیه با همسایگانش همچون سوریه و عراق به پایین ترین سطح رسید و همین نوع روابط را با ایران داشت. از طرفی دیگر، با قبرس و یونان نیز روابط خوبی نداشت و با اتفاقی که در مورد روسیه رخ داد خود را تنها دید.

    وی افزود: تیره شدن روابط ترکیه با روسیه باعث جلوگیری از ورود چهار میلیون گردشگر روسی به این کشور و کاهش صادرات محصولات کشاورزی شد. از جهت دیگر حزب عدالت و توسعه نتوانست در مجلس ترکیه رای لازم را کسب کند. این اتفاقات ترکیه را به این واقعیت رساند که تعامل بیشتری با همسایگانش داشته باشد به همین دلیل اکنون با تکیه بر حفظ منافعش به دنبال رفتار دیگری با کشورهای همسایه است.

    سقوط دولت سوریه مشکلات بسیاری برای ایران ایجاد می کند

    جمالی در مورد اینکه آیا ایران نیز همچون سایر کشورها منافع محور است گفت: دید ایران به منافع تا حدی ماهیتی است که با همین دید به موضوع سوریه ورود پیدا کرد چون اگر دولت سوریه سقوط کند، مشکلات بسیاری برای ایران ایجاد می کند. منافع محوری برای ایران دارای فاکتورهایی است اما ایدئولوژی بر آن ارجحیت دارد که بر این اساس ما هیچگاه وارد مذاکره با رژیم صهیونیستی نمی شویم.

     پیگیری‌های هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس نهم باعث تائید نشدن صلاحیت برخی از نمایندگان شد

    این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین با اشاره به اولین جلسه این هیات بعد از تعطیلات مجلس و لزوم تغییر رویکرد این هیات نسبت به دوره گذشته و اصلاح اساسنامه گفت: توقع مردم از هیات نظارت در این دوره خیلی زیاد است چون اولین دوره کاری هیات نظارت در مجلس قبل بود و این دوره باید اقدامات ملموس‌تری انجام شود.

    وی ادامه داد: این به معنای زیر سوال بردن اقدامات هیات نظارات در مجلس نهم نیست چون بررسی‌ها و پیگیری‌های آنها باعث شد برخی از نمایندگان برای ورود به مجلس دهم تایید صلاحیت نشوند. البته نمی توان‌همه موارد را در رسانه‌ها مطرح کرد که به نفع جامعه و مجلس نیست.

    جمالی در پایان گفت: برای رسانه ای کردن پرونده های مطرح شده در هیات نظارت ملاحظاتی وجود دارد و مواردی دارای عمومیت اعلام می شود ولی به طور کلی باید نمایندگان در موضع گیری و بیان اظهارتشان نکات لازم را رعایت کنند چون به باور بنده خیلی از مواردی که برای مردم عادی مباح است برای یک نماینده حرام است.

    گفت و گو از خبرنگار ایسنا: منیر سادات سیدرضا

    انتهای پیام

    ایسنا

    قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

       نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

  • برچسب ها :
  •  

    رزرو هتل در مشهد

     

    آخرین اخبار