رزرو هتل در مشهد

 

  • تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۵۳ | کد خبر : 48456
  • کنسرت مداحان

    به گزارش وعده صادق کم کم تکیه‌ها برپا می‌شوند، پرچم‌های سیاه سر در مساجد و خانه‌ها افراشته می‌شود و صدای بیت پرهیاهوی نوحه‌های مدرن از اتومبیل‌های اسپرت جوانان به گوش می‌رسد. نوحه‌هایی که سال به سال از شکل قدیمی خود فاصله می‌گیرند و با توجه به ذائقه‌ی جوانان شکل جدیدی به خود می‌گیرند. همان‌طور که سبک‌های مختلف موسیقی همراه با موج‌های جدید به روز می‌شود تا مخاطبان خود را راضی نگه دارد، نوحه نیز در بین بخش بزرگی از جامعه‌ فراگیر و جزئی از زندگی شده است. علاوه بر سبک‌های نوحه، حوزه‌ی استفاده از آنها نیز تغییر کرده است. نوحه دیگر مانند گذشته، محدود به حسینیه‌ها و تکایا نیست و در ماشین، منزل و حتی به عنوان زنگ تلفن همراه استفاده می‌شود و به پدیده‌ای مدرن و لاینفک از زندگی در جوامع جدید تبدیل شده است.
    بحث‌های گوناگونی درباره‌ی کیفیت این نوحه‌های به اصطلاح مدرن وجود دارد. در یک سو بحث توجه خاص به مخاطبین جوان این نوحه‌های جدید و جذب کردن آنها به آئین‌های مذهبی است و از سوی دیگر نگرانی‌های زیادی هست درباره‌ی تهدید آئین‌های اصیل محرم و کربلا و محتوا و آهنگ نوحه‌ها که از مفهوم و زیبایی‌شناسی دور و دورتر می‌شود.
    نوحه به عنوان یک آئین مذهبی
    امیرحسین قاسمی، مداح جوان درباره‌ی نوحه‌های جدید به «ابتکار» گفت: «باید دید نگاه ما به نوحه به عنوان یک سبک موسیقی است یا یک آئین مذهبی. وقتی ما بچه بودیم محرم و نوحه‌خوانی‌هایش برایمان رنگ و بوی سنت داشت. سنتی که سال‌ها و نسل‌ها در شهر و خانواده‌هایمان ادامه پیدا کرده بود.» وی ادامه داد: «ولی امروز به دلیل سبک زندگی شهری به خصوص در شهرهای بزرگ، خانواده‌ها در محرم در خانه‌ی بزرگ فامیل جمع نمی‌شوند تا سنت‌های مذهبی را اجرا کنند. در شهرهای بزرگ هیئت‌ها و تکیه‌ها مراسم محرم را اجرا می‌کنند.»
    حذف نمایش‌های آئینی
    این شاعر یادآور شد: « همچنین در ماه محرم به دلیل ترافیک و مشکلات زندگی شهری مراسم این ماه کمتر با نمایش‌های آئینی همراه می‌شود و نوحه‌خوانی و مداحی در فضاهای سربسته همه‌گیرتر می‌شود.» قاسمی با اشاره به علاقه‌ی جوانان به نوحه به عنوان یک قطعه موسیقی اضافه کرد: « باید در نظر داشته باشیم که آنچه جوانان در اتومبیل‌های خودشان گوش می‌دهند بیشتر ترانه است تا نوحه. خود من به عنوان یک مداح جوان ترجیح می‌دهم در مداحی‌ها بیشتر به فضای امروز و جوانان نزدیک شوم. یعنی علاوه بر کلمات ساده و جمله‌های کوتاه از ملودی‌ها و آهنگ‌های مدرن‌تری استفاده کنم تا مخاطبان جوان هم به این مراسم علاقه‌مند شوند.»
    آهنگ‌سازی بدون ساز
    این مداح در ادامه گسترش سریع رسانه‌ها و تکنولوژی‌های جدید را یکی از عوامل موثر در این تغییرات دانسته و گفت: « نوع موسیقی مورد استفاده برای مداحی‌های مدرن بیشتر موسیقی الکترونیک است که به کمک نرم‌افزارهای شبیه‌سازی سازها ساخته می‌شود. خوبی این نرم‌افزارها این است که دیگر نیازی به استودیو و هزینه‌های زیاد برای ضبط موسیقی و نوازنده و ساز نیست و هرکسی در خانه می‌تواند در سیستم کامپیوتر شخصی خود آن را بسازد.» وی افزود: «البته این آهنگ‌ها از نظر کیفی خیلی پائین‌تر از انواع سنتی آن است ولی محدودیت‌هایی که به آنها اشاره کردم باعث می‌شود از ملود‌ی‌های آماده استفاده کنیم. البته باید این را هم بگویم که چون تعداد مداحان زیاد شده، به نوعی رقابت هم بین آنها زیاد شده و برای اجرای کار جدید باید خلاقیت داشت.»
    ظاهر و محتوای مدرن
    فاطمه نصراللهی روان شناس بالینی درباره‌ی تفاوت این مداحی‌ها به «ابتکار» گفت: «مداحی‌های سنتی و مدرن، از جهات بسیاری با یکدیگر متفاوت می‌باشند. این تفاوت‌ها از مشخصات ظاهری مداحان، سن آنها تا محتوا، سبک وادبیات مداحی‌ها را شامل می‌شود.» وی افزود: «اکثر مداحان مدرن در زمان اجرای مداحی در سنین جوانی بین ۲۰ تا ۳۰ سال می‌باشند. اما مداحان سنتی، اغلب میان سال هستند. از نظر نوع پوشش ظاهری در حین مداحی، مداحان مدرن بیشتر با تی‌شرت بوده‌اند، اما مداحان سنتی از پیراهن و گاهی اوقات کت و شلوار استفاده می‌کنند.» این پژوهشگر با اشاره به محتوای این نوحه‌ها تاکید کرد: «در زمینه محتوایی، مداحی‌های مدرن بیشتر بر عشق زمینی، نسبت به شهدای کربلا تاکید می‌کنند و بر مفاهیم عمیق‌تر مانند گذشت، جوانمردی و فداکاری اهل بیت(ع) سخنی به میان آورده نمی‌شود.» این روانشناس افزود: «حتی در بین اشعار مداحی‌های مدرن، استفاده از کلمات افراطی، و سرزنش‌آمیز خطاب به خود به عنوان موجودی گناه کار و ضعیف و کلماتی مبنی بر جنون و دیوانگی خود، استفاده زیادی می‌شود. اما این مفاهیم در مداحی‌های سنتی کمتر دیده می‌شود. در محتوای آنها بیشتر بر مظلومیت اهل بیت(ع) تاکید می‌شود.»
    مداح مدرن در نقش خواننده‌ی کنسرت
    نصراللهی در ادامه به نیاز خودنمایی و عطش دیده شدن اشاره کرده و گفت: «فضای مجلس مداحی برای این مداحان جوان در واقع مانند کنسرتی است که در آن همه چشم‌ها به مداح است. در این فضای تاریک، فقط مداح دیده می‌شود که با نورپردازی خاصی و شدید اطرافش روشن شده است؛ مداحی که باید با مدیریت خود و همراهان با استفاده از این تریبون جماعتی را به شور و هیجان بیندازد.» وی اضافه کرد: « مداحان جدید از هر فرصت و زمینه‌ای برای تهییج مجلس استفاده می‌کنند تا بتوانند بر جذب مخاطبان بیشتر به هر نحوی که شده، اقدام نمایند. در این زمینه با کمک آهنگ‌های تند، شبیه به پاپ بر هیجان آفرینی هر چه بیشتر این مجالس می‌افزاید. خود هم دست به کار می‌شود و با کمک دست و بدن خود بر تهییج هر چه بیشتر مجلس می‌افزاید. در واقع، در طول تمام مراسم، مداح کارگردانی محفل را بر عهده دارد.»
    خودنمایی به عنوان یک آسیب اجتماعی
    این روانشناس بالینی تاکید کرد: « در زمانی که جوانان برای خودنمایی دست به کارهای زیادی می‌زنند، استفاده از فرصت دیده شدن در تریبون مذهبی محرم که تماشاچیان زیادی دارد، دور از ذهن و غیرطبیعی نیست.» وی خاطرنشان کرد: «برای بررسی عوامل وجود این خودنمایی‌ها نیاز به بحث‌های حرفه‌ای‌تری است ولی در همین سطح می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امروزه روان‌شناسان معتقدند: دوره بلوغ، دوره بروز احساسات مذهبی و تمایل‌های معنوی است. همچنین می‌توان کمبودهای عاطفی این جوانان برای جلب توجه دیگران و الگو و مورد تقلید جوانان واقع شدن را یکی از عوامل مهم در این موضوع دانست.» او در پایان اظهار کرد: « ویژگی دیگر دوره جوانی حس خودنمایی است. جوانان به اثبات شخصیت خود علاقه شدید دارند. آنها مایلند نشان دهند که از دیگران کمتر نیستند و قدرت انجام دادن بسیاری از کارها را دارند، از این رو دست به خودنمایی می‌زنند تا مشهور شوند.»

    :: عضویت در سوپر گروه حامیان آیت الله رئیسی در تلگرام :: «کلیک کنید»

  • برچسب ها :
  •    نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

    آخرین اخبار