کد خبر : 5272
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
1,002 مشترک

منطق بیاموزید تا رستگار شوید

یکی از مهمترین مسائل هر انسانی ایدئولوژی اوست . این ایدئولوژی ست که موجب تفاوت در کنش های بشر در طول تاریخ می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

آَلِحَمَّد لِلَّه عَلَى كُل حال مُهِمَّا كَان الْحال ، اَللهُمَ اِنا نَشکُوا اِلَیکَ فَقَد نَبیِنا صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ غَیبَةِ وَلیِنا وَ کَثرَةِ عَدُوِنا وَ قِلَةِ عَدَدِنا وَ شِدَةِ الفِتنَ بِنا وَ تَظاهُرِ الزَمانِ عَلَینا ، اللّهمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج وَ العافِیهِ وَ النَصر وَ اجعَلنا مِن خَیرِ اعوانِه و انصارِه و شِیعَتِه و المُستَشهَدِینَ بَینَ یَدَیهِ وَهَبْ لَنا رَأَفَتَهُ وَرَحْمَتَهُ وَدُعاءَهُ وَخَيْرَهُ إنَّکَ عَلی کُلِّ شیءٍ قدیرٌ

و آمّا بَعدُ قالَ اَللهُ الحَکیمُ فی کِتابِهِ کَریمِ و هو اَصدَقُ القائِلین :  فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلي‏ طَعامِهِ     عبس/۲۴

یکی از مهمترین مسائل هر انسانی ایدئولوژی اوست . این ایدئولوژی ست که موجب تفاوت در کنش های بشر در طول تاریخ می شود.

HM-20135626119564623251380734054.8546

ایدئولوژی مبحثی اکتسابی است و به مرور زمان شکل می گیرد.

هر فرد به محض تولد و حتی در رحم مادر مانند ظرف خالیست که به واسطه ره آورد های حواس پنجگانه پر می شود

امام علی علیه السّلام فرمودند: کل وعاء يضيق بما جعل فيه الا وعاء العلم فانه يتسع

گنجايش هر ظرفي با آنچه در آن نهند، تنگ مي شود، جز ظرف دانش که هر چه در آن نهند، گسترش مي يابد.
اصول کافي، ج ۳، ص ۱۷۲٫

 

این علم است که دید انسان را گسترش میدهد ؛ با افزایش تجربیات ما از این دنیا آهسته آهسته پدیده ای تحت عنوان جهان بینی در ما شکل میگیرد و کامل می شود.

به مرور هرچه جهان بینی فرد کاملتر می شود ، قوانین ملموسی را نمایان می کنند که بر این پدیده ها حاکم است.

قوانین نو ظهور در گذشت زمان با محک تجربه تنقیح یا تصحیح می شوند و اصول کلیّه را به وجود می آورند که با استمداد انها صره از ناصره تبیین می شود که در اصطلاح از آن تحت عناوین مذهب یا ایدئولوژی یاد می شود.

أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «أَيُّهَا النَّاسُ، اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ، أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ؛ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ‏  مَضْمُونٌ لَكُمْ، قَدْ قَسَمَهُ‏  عَادِلٌ بَيْنَكُمْ، وَ ضَمِنَهُ، وَ سَيَفِي لَكُمْ، وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ‏ ، وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ؛ فَاطْلُبُوهُ»

كافي (ط – دار الحديث) ؛ ج‏۱ ؛ ص۷۳

امير المؤمنين (ع) ميفرمود: اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازم‏تر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى (كه خداست) آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما ميرساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد

أصول الكافي / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۵

اما بشریت به تحقیق دریافته که از اشتباه مصون نیست.

حال از کجا بفهمیم کدام مذهب و روش درست یا درست تر است؟

این سئوالیست که از روزی که انسان تفکر را آغاز کرد با آن مواجه بوده و سعیهای زیادی در این طریق مبذول داشته که برخی از انها مثمر به ثمر نیز بوده است.

در گذر دهر این ثمرات جمع شده است و دانشی به نام ” منطق ” را شکل داده اند.

بعد از این مقدمه طولانی به ایه ای که اول بحث مطرح شد بر می گردیم.

ذیل آن ایه شریفه به احادیث جالب توجهی بر می خوریم :

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ  عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ‏»  قَالَ: قُلْتُ: مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ: «عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ، عَمَّنْ‏  يَأْخُذُهُ؟» .

كافي (ط – دار الحديث) ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۲۳

زيد شحام از امام باقر در باره گفتار خداى عز و جل (۲۴ سوره ۸۰) بايد انسان بخوراك خويش نظر داشته باشد، پرسيد معنى خوراك چيست؟ فرمود: علمى را كه فرا ميگيرد نظر كند از كه فرا ميگيرد.

أصول الكافي / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏۱ ؛ ص۶۳

Golvajeha7_persian-star.org_09

اما برای تصمیم گیری در باره صلاحیت هر فرد باید او را شناخت و این در حالیست که ما به بسیاری از متفکرین دسترسی نداریم چه زماناً ، چه مکاناً

پس تکلیف چیست؟

«ان لمشاهده آثار المتقدمين أثرا أقوى من أثر السماع كما قال الشاعر: إن آثارنا تدل علينا فانظروا بعدنا إلى الآثار»

« همانا اثری که برای مطالعه در آثار گذشتگان مترتب است قوی تر از اثر شنیده هایمان از ایشان است . »

تفسير الرازى، ج ۹، ص ۱۲

نتیجه این شد که ما برای شناخت راه صواب از راه ناصواب نیازمند علم منطق هستیم پس…….

منطق بیاموزید تا رستگار شوید

1

 

ربّ انّی لِما أنزَلتَ عَلَیَّ مِن الخَیرِ فَقیرٌ

والاسلامُ عَلی مَن اِتَّبَعَ هُدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب