• تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۵ | کد خبر : 52999
  • رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است با وجود اینکه در سال‌های گذشته حمایت‌های قانونی و بانکی از صنعت خوردو صورت گرفته امروز خودروهایی در داخل با دو برابر قیمت بیشتر نسبت به قیمت‌های جهانی تولید می‌شوند که به اندازه یک جنگ کشته گرفته است.

    یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: عوامل مختلفی در موضوع توسعه صادرات نقش دارد که یکی از مهمترین آن ها قیمت و هزینه تمام شده کالای ایرانی در رقابت با کالاهای جهانی است.  

    وی افزود: پایین آوردن نرخ سود تسهیلات در ارتباط با تولیدات صنعتی و در مواردی تولیدات کشاورزی ما که از صندوق توسعه ملی وام گرفته اند تاثیرگذار است و می تواند باعث شود کالای ما با هزینه کمتری تولید شود و امکان رقابت پیدا کند. اما باید به این موضوع توجه کرد که وزن این اقدام نسبت به دیگر مشکلات صادراتی ما چقدر است.  

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: مسئله اساسی این است که اینکه تولیدات ما چقدر به ذات تولیدات رقابتی هستند و می توانند در دنیا رقابت کنند و در واقع تولیدات ما چقدر صادرات محور است و بر اساس یکی از اصل های اقتصاد مقاومتی یعنی درون زا و برون نگر شکل گرفته است.

    آل اسحاق با بیان اینکه برای توسعه صادرات باید کالاهای مان در بازارهای خارجی جای خود را باز کنند، عنوان کرد: محصولات ما به غیر از محصولات وابسته به پتروشیمی و فراورده های نفتی، به دلیل نوع نگاهی که در ۲۰ سال گذشته بر استراتژی و الگوی تولید ما حاکم بوده، این امکان را نداشته که با سلیقه و استاندارد جهانی تولید شود.   

    تولید پیکان در ایران همزمان با خودروسازی کره شروع شد!

    رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: البته در بیان گفته شده که می خواهیم تولید رقابتی داشته باشیم اما در واقع بیشتر با الگوی داخلی تولید کرده ایم، نمونه این اتاق در خودرو ما مشخص است. در حدود ۳۰ سال گذشته برای تولید خودرو بیشترین حمایت ها و تسهیلات بانکی را قرار دادیم اما متاسفانه به دلیل مدل و الگویی که برای تولید خودرو داخلی وجود داشته و با توجه به نیاز داخلی و بر اساس محدویت ها و فرصت های داخلی شکل و سامان گرفته، باعث شده است که خودرویی با دو برابر قیمت جهانی و با کیفیتی که به اندازه جنگ کشته گرفته تولید شود.  

    وی اضافه کرد: بازار بسیار مطلوب یک میلیونی خودرو داریم که فرصت بسیار مناسبی است و این مطلوب نیست که این بازار تضمین شده یک میلیونی با وجود همه حمایت های قانونی و بانکی کیفیت بسیار پایین تری نسبت به تولیدات کشورهایی دارند که بعد از ایران وارد این صنعت شده اند. زمانی که تولید پیکان در ایران شروع شد کیفیت آن تقریبا با خودروهای کره ای یکسان بود اما امروز خودروسازی کره به کجا رسیده و خودروسازی ما به کجا رسیده است.

    آل اسحاق تصریح کرد: دلیل این مسئله به نوع نگاه ما و نوع تولیدی که انجام می دهیم بر می گردد. تولید ما با نگاه خودکفایی داخلی انجام شده و صرفا برای مصرف داخلی بوده است؛ هر چند در بیان اقتصاد برون نگر و تولید صادرات محور را عنوان می کنیم اما استراتژی حاکم که بیش از ۲۵ سال است بر فضای صنعت و تولید وجود دارد مبتنی بر نیاز داخلی است و نگاه صادرات محور در آن دیده نمی شود.  

    انتهای پیام

    همراه با شبکه خبری وعده صادق

    منبع:

       نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

  • برچسب ها :
  •  

    رزرو هتل در مشهد

     

    آخرین اخبار
    رهبر انقلاب: تمدید تحریم ده‌ساله، نقض برجام است/ بعیدی نژاد:برخی تمدید قانون ISA به معنای بازگشت تحریمها معنا کرده اند؛ این تفسیر قطعا ناصحیح است تمدید این قانون به هیچ وجه تغییری در محتوای تعهدات آمریکا نست به برجام ایجاد نمی کند عکس/ ژست گرفتن حیوانات جلوی دوربین سقوط هواپیمای حامل ۱۶ نیروی پلیس در اندونزی محمدرضاگلزار در کنار بازیگران سلام بمبئی روحانی: صراحتاً اعلام می‌کنم تمدید تحریم‌ها نقض فاحش برجام است نظارت بر سیستم توزیع ماهیان سردابی چهارمحال و بختیاری تشدید شد نگاهی به دکترین جدید سیاست خارجی روسیه کمیسیون تلفیق، لایحه برنامه ششم را تا آخر هفته ارائه دهد بزرگترین غار دست‌ساز جهان در معرض تخریب برنامه آمریکا برای ایران پسا انقلابی خاکستر «فیدل» به زادگاهش رسید/وداع با رهبر انقلابی کوبا طالبان یک دانشجو را در ملأعام اعدام کرد عکس/ خسارت طوفان در شرق مازندران افزایش رضایتمندی زائران اربعین از عملکرد ناجا جنازه ای که پس از ۲۰۰۰ سال پیدا شد +تصاویر هند در سیاست راهبردی نگاه به شرق ایران دارای جایگاه ویژه و ممتازی است فیلم/ مهدی محمدی:عهدشکنی امریکا بخاطر آدرسهای غلط دولت ماست دولت مجوز واردات چوب از آمریکا را صادر کرد+اسناد جلالی: دانشگاهها در حل مسائل کشور کمک کار دولت و مجلس باشند ضرورت تعیین اولویت‌ها و تدوین استراتژی توسعه صنعتی و فناورانه در کشور