• تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۱ | کد خبر : 53649
  • به گزارش وعده صادق روزنامه اصلاح طلب ابتکار نوشت:  برخی در کشور معتقد به‌وجود ارتباط تنگاتنگی بین فعالیت‌های سیاسی و فعالیت‌های رسانه‌ای به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی هستند. این تعبیر در حالی بیان شده است که رسانه‌ها به‌عنوان چشم ناظر و حلقه اتصال بین مردم و دولت عمل کرده و همچون واسطه‌ای انتظارات و اخبار این دو را به‌یکدیگر انتقال می‌دهند. منتقدان گاه تا جایی پیش رفته‌اند که از سیاستمداران به‌عنوان مهم‌ترین حامیان رسانه‌های داخلی یاد کرده‌اند که در ازای حمایتشان از آنها درجهت تبلیغات برنامه‌ها و اهدافی که دارند، بهره می‌برند. کارشناسان سیاسی در بررسی دلایل این نوع نگاه موجود بر روند فعالیت رسانه‌های کشور معتقدند این دیدگاه را در شرایطی که رسانه‌ها به انواع مستقل و بی‌طرف و رسانه‌های وابسته به جناح‌های سیاسی تقسیم‌بندی می‌شوند که به‌صورت مکتوب، تصویری و یا ازطریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و باید بین آنها مرزبندی صورت بگیرد نمی‌توان به‌تمام رسانه‌های فعال در کشور تعمیم داد کمااینکه تعدادی از آنها ممکن است برای خود ایده‌ها و تفکراتی داشته باشند که ناخواسته با برخی جناح‌ها همسو باشد با وجود اینکه این رسانه‌ها تمایل نداشته‌اند که به نیت حمایت از آن جناح خاص اظهارنظر کنند.
    آنها بر این مهم هم تاکید دارند که البته هستند سیاستمدارانی که برای تحقق اهدافشان یا درجهت اجرای سیاست‌هایی که دارند با تامین هزینه‌های اقتصادی رسانه‌هایی که با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه هستند از آنها به‌عنوان ابزار تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند و این موضوعی بوده که به کاهش اعتماد جامعه نسبت به رسانه‌های داخلی منجر شده است و عدم‌تمایل آنها برای خریداری کردن محصول فعالیت این رسانه‌ها، چرخه مشکلات اقتصادی آنها را تکمیل کرده است. برخی کارشناسان سیاسی نیز وجود این دیدگاه که رسانه‌ها ابزار تبلیغاتی سیاستمداران هستند را نشات‌گرفته از عدم‌اعتقاد به جایگاه تعریف‌شده‌ای که در حوزه دموکراسی دنیای مدرن برای مطبوعات و رسانه وجود دارد، دانستند ضمن‌اینکه وجود چنین نگاهی به عملکرد رسانه‌ها را از عوامل بروز خودسانسوری در آنها برشمردند که البته این روند نسبت به دهه گذشته کاهش یافته است. آنها معتقدند برخوردهای جناحی برخی رسانه‌ها به‌دلیل نبوداخلاق حرفه‌ای بین آنها بوده که رفع آن تنها با آموزش اهالی‌رسانه برای شناخت کامل از چارچوب فعالیت‌های رسانه‌ای قانونمند و خطوط قرمز تعیین‌شده درجهت تامین امنیت ملی و پایبندی به آن امکانپذیر است. آنچه مسلم است مردم باید شناخت کاملی از تقسیم‌بندی رسانه‌ها به مستقل، دولتی و سازمانی داشته باشند تا بتوانند با تفکیک درست بین رسانه‌هایی که توسط احزاب یا نهادهایی خاص ایجاد شده و رسانه‌هایی که با بودجه شخصی راه‌اندازی شده‌اند، داشته و بتوانند قضاوت صحیحی درباره عملکرد هر کدام از آنها داشته باشند و از رسانه‌هایی که با بودجه احزاب یا جناحی خاص ایجادشده تا به‌منظور تامین اهداف سیاسی آنها فعالیت کنند انتظاری غیر از این نداشته باشند و رسانه‌های اجتماعی که بدون وابستگی به حزب یا جناحی خاص فعالیت می‌کنند را نیز متهم به سیاسی‌کاری نکنند و این تنها راهی است که می‌توان ازطریق آن اعتماد عمومی نسبت به اهالی‌رسانه را بازگردانده و دوستی جدیدی را بین آنها رقم زد.
    مشکلات اقتصادی بسیاری از رسانه ها را وامدار سیاستمداران می کند
    حمید شکری‌خانقاه کارشناس رسانه درمورد اعتقاد برخی مبنی‌بر عملکرد سیاسی رسانه‌ها برای بهره‌مندی از حمایت سیاستمداران به «ابتکار» گفت: بنده این موضوع را قبول ندارم که رسانه‌ها ابزار تبلیغاتی سیاستمداران هستند چراکه در شرایط کنونی در کنار رسانه‌هایی که جناحی و دولتی فعالیت می‌کنند رسانه‌های مستقل و بی‌طرفی هم وجود دارند که براساس این تقسیم‌بندی می‌توان بین آنها مرزبندی قائل شد.وی افزود: طبیعی است که رسانه‌ای که به‌طور کامل جناحی فعالیت می‌کند صدای همان حزب و جناح هم می‌شود و برای آنها هم تبلیغ می‌کند و در این مورد هم رسانه‌های مکتوب و حتی فضای مجازی و سایت‌ها مدنظر که قرار بگیرند به‌طور قطع نمی‌توان این موضوع را به تمام آنها تعمیم داد و هر رسانه‌ای که پا به عرصه وجود می‌گذارد را تابع حزب یا جناح خاصی دانست.این مدرس دانشگاه تاکیدکرد: البته این امکان وجود دارد که هر کدام از رسانه‌ها برای خود تفکر و ایده‌ای داشته باشند که با یکی از جناح‌ها یا احزاب سیاسی مشترک درآید و باعث شود که به‌طور ناخواسته آنها را حامی یا وامدار سیاستمداران وابسته به آن جناح نشان دهد.شکری‌خانقاه اظهارکرد: بنده معتقدم در ایران برخی رسانه‌ها از آن مکانیزم حرفه‌ای فعالیت‌های رسانه‌ای دنیا و بنگاه‌های خبری بزرگ فاصله دارند و این امری طبیعی است که براساس جناح‌بندی برای احزاب سیاسی که به آنها وابسته هستند تبلیغ هم می‌کنند.عضو خانه روابط عمومی ایران تصریح کرد: آنچه مسلم است سیاستمداران به‌دنبال یک ابزار و کانالی می‌گردند که بتوانند سیاست‌های خود را ازطریق آن مجرا اجرا کنند بنابراین در این مسیر به‌رسانه‌ها به‌عنوان یک ابزار برای تحقق اهدافشان و تنویر افکار عمومی درجهت اجرای سیاست‌هایشان نگاه می‌کنند. وی با تاکید براینکه رفع این معضل تنها با تقویت بعد حرفه‌ای اهالی‌رسانه و نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی در این حوزه امکانپذیر است، یادآورشد: هم‌اکنون تعدادی از رسانه‌ها برای تامین منابع اقتصادی خود وامدار یک سیاستمدار و یا وابسته به سازمان‌هایی خاص هستند چراکه نظام اقتصادی رسانه‌های کشور غیرتعریف‌شده بوده و همین امر آنها را به سیاستمدارانی وابسته می‌کند که می‌توانند از این رسانه‌ها حمایت کنند. شکری‌خانقاه در بیان علل وجود مشکلات اقتصادی رسانه‌های مکتوب کشور عنوان کرد: اغلب رسانه‌ها برجسته‌سازی، انتقادگرایی و نقد موضوعات اجتماعی را تنها درجهت پرداختن به نقایص به‌کار می‌گیرند و این یک نوع بی‌اعتمادی را نسبت‌به آنها در کشور ایجاد کرده است و همین امر مانع این می‌شود که مردم با خریدن نشریات از آنها حمایت مالی کنند.وی گفت: هم‌اکنون یکی از دلایلی که باعث‌شده شبکه‌های اجتماعی در ایران گسترش زیادی پیدا کرده و با استقبال هم روبرو شوند همان عدم‌استقلالی است که مردم به رسانه‌های رسمی مرتبط می‌دانند و این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی غیررسمی و مردم‌مدار هستند بنابراین ملت در این فضا برای خود رسانه پیدا می‌کنند.شکری‌خانقاه بیان کرد: بنده معتقدم حرفه‌ای‌شدن و نزدیک‌شدن به استاندارد‌های جهانی و بهره‌مندی از نظام اقتصادی مستقل یا ایجاد چارچوب‌هایی که به نظام اقتصادمحور رسانه‌ها کمک کند می‌تواند این مشکلات را برطرف سازد.
    استقلال رسانه‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است
    عبدالله ناصری کارشناس امورسیاسی در بیان دلایل وجود نگاه سیاسی به عملکرد رسانه‌ها در کشور به «ابتکار» گفت: هم‌اکنون برغم جایگاه تعریف‌شده‌ای که در حوزه دموکراسی دنیای مدرن برای مطبوعات و رسانه وجود دارد، در جوامع توسعه‌نیافته یا در حال توسعه، رسانه را یک ابزار تبلیغاتی می‌دانند و یا حتی اگر نخواهند که به‌عنوان ابزار تبلیغاتی به رسانه‌ها نگاه کنند در واقع محدوده بسیار تنگی را برای آنها در نظر می‌گیرند و از این بابت در ایران تا حدود زیادی رسانه چنین جایگاهی دارد به‌همین دلیل اغلب آنها دچار خودسانسوری جدی هستند.وی افزود: اگر رسانه دست به کار جدی بزند که افکار عمومی را به سمت خود جلب کند اگرچه ممکن است از فرض محال هم وابستگی آنها به سیاستمداران وجود نداشته باشد اما برخوردهای حقوقی از یک سو یا عدم‌قدرت نهاد حامی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت باعث می‌شود که نتوانند از قدرت مانور بالایی برخوردار باشند.عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و عضو بنیاد باران تصریح کرد: از قدیم هم گفته‌اند که آزمون و خطا یکی از روند‌های محافل رشد و تعالی در همه زمینه‌ها و علوم است که هم‌اکنون در مورد عملکرد رسانه‌ها مصداق دارد و چنانچه برخی مطالبی که ازسوی آنها منتشر می‌شود حتی اگر صحت هم داشته باشد با آنها برخوردی می‌شود که این نوع برخورد مطابق با استانداردهای دنیای مدرن امروز نیست که مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند.ناصری تاکیدکرد: البته یک نعمتی که به‌تازگی رسانه‌ها از آن برخوردار شده‌اند توسعه فضای مجازی است به این معنا که به‌طور پنهان و آشکار یاری‌رسان و حامی رسانه‌ها بوده‌اند و تاحدودی نانوشته‌های آنها را جبران کرده‌اند که خود پشتوانه‌ای برای مطبوعات و رسانه‌های مکتوب بوده است که خودبخود میزان حساسیت نسبت به رسانه‌ها را کاهش داده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهارکرد: خبرگزاری‌های رسمی در ارائه گزارش در دهه گذشته حجم بیشتری را خودسانسوری می‌کردند که امروز به‌طور طبیعی با حجم کمتری از این دست اقدامات روبرو هستیم برای اینکه اگر دست به تجربه نزنند فضای مجازی آنچنان طرفدار و مخاطب پیدا کرده است که می‌تواند افکارسازی موردنظر خود را شکل بدهد بنابراین از این جهت مطبوعات شانس و امکان خوبی را به‌دست آورده‌اند اما واقعیت این است که بالاخره باید دولت و مجلس و در یک معنای عام حکومت امروز این واقعیت را بپذیرند که در عین حال که در چارچوب قانون مطبوعات به نسبت کم ایرادتر بپذیرند که با رسانه رفتار کنند.وی یادآورشد: باتوجه به‌اینکه رسانه‌ها هم از فرهیختگی و روشن‌بینی برخوردار هستند باید آنچه که خط قرمز در راستای تامین امنیت ملی کشور نامیده می‌شود را رعایت کرده و اقدامات خود را در یک چارچوب اخلاقی پیش ببرند چراکه این ایراد به‌طور طبیعی در نظام رسانه‌ای کشور وجوددارد و واقعیت این است که نگاه رسانه‌های کشور هم علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای آنها وجود دارد از پختگی و ورزیدگی قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست. ناصری یادآورشد: بنده به‌عنوان فردی که دستی در فعالیت رسانه‌ها دارم و تجربه‌ای بیش از سه‌دهه در این حوزه داشته‌ام وقتی به تنظیم یک خبر نگاه می‌کنم، می‌بینم که گاهی نکات موردنیاز در مقدمه گزارش‌ها رعایت نشده است و این هم مساله‌ای است که در کنار اینکه باید سیاستمداران در دنیای انفجار اطلاعات و اصل جهانی‌شدن خیلی از باورهای سنتی خود را کنار بگذارند مطبوعات هم باید آموزش ببینند و درواقع خود را روزآمد کنند و با تجربه حرفه‌ای بیشتری به میدان رقابت وارد شوند و از خطوط قرمز تعیین‌شده هم فراتر نروند.

       نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

  • برچسب ها :
  •  

    رزرو هتل در مشهد

     

    آخرین اخبار
    ماجرای فیلم چالش مانکن در اتاق عمل/تصاویر صحنه سازی است عکس/ مسجد کبود در تبریز سقوط مرگبار یک مرد در شهرک ولیعصر یک قابلیت بسیار کاربردی در اندروید و IOS که از آن بی خبرید مفتی جامعه اسلامی رومانی: خواهان ترویج اسلام در این کشور هستیم فیلم/ دکتر حسن عباسی عواقب شکایت های رئیس جمهور صوت / زیارتنامه امام حسن عسکری (ع) نهاوندیان برای دیدار با رئیس‌جمهور و بانکداران سوئیس عازم این کشور شد سیف: تبدیل "ریال" به "تومان" از حذف صفر از پول ملی جداست آیت‌الله خاتمی؛ خطیب جمعه این هفته تهران نباید مجوزی برای برگزاری نمایشگاه در داخل شهر صادر شود بازیکن مدنظر کی‌روش به تیم ملی سوئد دعوت شد عکس/ طبیعت پاییزی ییلاقات گیلان مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه تعبیر محسن رضایی از برجام/روایت سعید جلیلی از صاحبان حقوق نجومی/تصویر جوانی سردار سلیمانی ترامپ فرماندار ایالت آیووا را به عنوان سفیر آمریکا در چین معرفی کرد سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین شد/ سردار نقدی «معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه» شد فیلم/ چالش مانکن پزشک و پرستار وقتی بیمار زیر تیغ است آخرین وضعیت بزرگترین پرونده فساد در فوتبال / مجلس هنوز یک کارشناس قابل اعتماد پیدا نکرده است علی‌اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور شد / مراسم تودیع و معارفه هفته آینده برگزار می‌شود