بی بی سی در روز اجرا: شاخص بورس رکورد شکست؛ دو روز پس از اجرا: شاخص ۶۰۰ واحد سقوط کرد!

0 0

با فروکش کردن هیجان های ناشی از هیاهو کارتل های رسانه ای در باره تاثیر برجام بر اقتصاد و درست دو روز پس از اجرای برجام، شاخص بورس تهران نزولی شد و ۶۰۰ واحد سقوط کرد.

رجانیوز: یک روز پس از اعلام فرا رسیدن روز اجرای برجام و درست در میان گرد و خاک هایی که از برگزاری جشن «لغو تحریم ها» رسانه های زنجیره ای وضد انقلاب نظیر بی بی سی بلند شده بود، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بورس تهران تحت تاثیر خط خبری رسانه های حامی دولت قرار گرفت و در نیم ساعت اول معاملات رشد ۱۱۰۰ واحدی را تجربه کرد اما به سرعت برخورد هیجانی با اخبار جای خود را به مواجه عقلانی سپرد و همین مساله باعث شد تا روند سعودی بورس بیش از ۴۰ دقیقه دوام پیدا نکرد و از ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه صبح مجدداً نزولی شد و تا پایان معاملات روند کاهشی ادامه داشت و در مجموع شاخص بورس تهران روز گذشته تهران به ۶۵۴۲۴ واحد رسید.

با این حال عیسی حسین پناه مدیریت نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته و پس از نزولی شدن مجدد شاخص های بورس تلاش کرد تا خط تبلیغاتی دولت را ادامه دهد و با بیان اینکه رشد شاخص بازار سرمایه حباب نیست، بگوید: «بازار سرمایه وارد دوره جدیدی شده است».
مدیریت نظارت بر بورس درباره رشد هزار واحدی شاخص بازار سرمایه در ساعت های اولیه، اظهار کرد: «از نظر من این رشد موقتی نیست و امیدوارم که وارد دوره جدیدی برای بازار سرمایه شده باشیم و این روند رونق ادامه یابد».

اما دوام حباب ایجاد شده در بازار سرمایه و بورس تهران به یک روز نکشید و در پایان معاملات امروز بورس تهران شاخص های بورس یک پارچه قرمز شد و روند نزولی خود را با سقوط ۶۰۰ واحدی ادامه داد.

این در حالی است که با وجود پمپاژ های تبلیغاتی رسانه های دولتی نتوانست بر روند افزایشی قیمت دلار نیز تاثیر گذارد تا حدی که در روز گذشه شاهد افزایش ۳۵ تومانی قیمت دلار بودیم. مساله ای که تعجب معاون ارزی بانک مرکزی را نیز به دنبال داشت و از عدم تاثیر پذیری بازار از جنگ تبلیغاتی رسانه های دولتی تعجب کرد.

در همین راستا غلامعلی کامیاب با عجیب خواندن افزایش قیمت ارز در روز گذشته گفت: «هیچ دلیل منطقی نداشت که در چنین روزی شاهد افزایش نرخ ارز باشیم».

در مجموع به نظر می رسد بازار ایران بعد از گذشت دو سال و نیم از عمر دولت یازدهم به حدی از بلوغ رسیده است که برخورد هیجانی باشو تبلیغاتی رسانه های دولتی چندان ادامه ندارد و این مساله حاکی از آن است که گرد و خاک بلند شده از جانب تیم تبلیغاتی دولت بیش از یک روز در نمایش وارونه واقعیت کار ساز نبوده است.

ممکن است بپسندید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.