• تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۱۵ | کد خبر : 62697
  • به گزارش وعده صادق به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری میزان، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن که در حسینیه امام‌زاده اسماعیل (ع) برگزار شد به تفسیر سوره قلم پرداخت و اظهار داشت: خداوند در آیه اول سوره قلم می‌فرماید که «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» (قلم/۱) «نون سوگند به قلم و آن‌چه مى‌‏نویسند».

    وی تصریح کرد: درباره این آیه از “سهل بن عبدالله تستری” نقل شده است که «ن» نامی از اسماءالله است و وقتی این نام در اول سوره قرار می‌گیرد، گویای رحمت عام خداوند است که شامل همه خلایق می‌شود.

    نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: از “ابن عباس” نقل شده است که «ن» همان دواتی است که ذکر [به معنای قرآن] با آن نوشته می‌شود.

    امام‌جمعه قزوین با اشاره به شأن نزول این آیه خاطرنشان کرد: زمانی که چند آیه اول سوره قلم نازل شده است، فضای خاصی پیرامون پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود داشت و برخی‌ها ایشان را متهم می‌کردند که به خاطر علاقه‌ای که به امام علی (ع) دارند، تحت تأثیر ایشان قرار می‌گیرند و می‌گفتند که امیرالمؤمنین (ع) به ایشان جهت می‌دهند.

    وی افزود: روایاتی داریم که در این فضا صحبت می‌کنند و “فرات کوفی” از امام باقر (ع) نقل می‌کند که آن حضرت فرموده‌اند: روزی جبرئیل (ع) بر پیغمبر (ص) نازل شد و فرمود که خدایت سلام می‌رساند و می‌فرماید که به مردم بگو امروز دین شما را به وسیله ولایت “علی بن ابی طالب” کامل کردم.

    نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: بعضی از منافقین به افرادی که با آن‌ها ارتباط داشتند می‌گفتند که گویی پیغمبر (ص) شیفته و مجنون علی (ع) است و اگر این پیغمبر (ص) می‌توانست علی (ع) را مانند کسری و قیصر موقعیتی بدهد، این کار را می‌کرد.

    عابدینی بیان کرد: پس از این فضا سوره قلم بر پیغمبر (ص) نازل شد و ایشان آن‌ را به اطلاع مردم رساندند. باری‌تعالی در آیه دو این سوره می‌فرماید که «مَا أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ» (قلم/۲) «[که] تو به لطف پروردگارت دیوانه نیستى».

    وی خاطرنشان کرد: در آیه سه سوره قلم آمده: «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیم» (قلم/۳)؛ «و راستى که تو را خویى والاست». انسان هم می‌تواند به واسطه ارتباط با قرآن و رسول اکرم (ص) که عزیز هستند، عزت یافته و صاحب خلقی والا شوند.

    نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: آن‌ها به پیغمبر (ص) می‌گفتند که ایشان هر کس هر چه می‌گوید می‌شنود و تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این بدترین اهانت بود. پیغمبری که ۲۳ سال وحی گفت و کلام الهی را به مردم ابلاغ کرد، چگونه می‌تواند تحت تأثیر حرف مردم قرار بگیرد.

    امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در ادامه سوره قلم فرموده که «فَسَتُبْصِرُ وَیُبْصِرُونَ» (قلم/۴) «به‌زودى خواهى دید و خواهند دید»، «بِأَیْیِکُمُ الْمَفْتُونُ» (قلم/۵)؛ «[که] کدام یک از شما دستخوش جنونید».

    عابدینی تصریح کرد: در تفسیر «فرات کوفی» آمده: پس از آن‌که رسول خدا (ص) در واقعه غدیر خم دست امیرالمؤمنین (ع) را گرفت و بلند کرد و فرمود که هر کس من مولای اویم پس علی مولای اوست؛ برخی‌ها گفتند که پیغمبر مفتون و مجنون پسر عموی خود است و بعد از گفته آن‌ها بود که آیات «فَسَتُبْصِرُ وَیُبْصِرُونَ» و «بِأَیْیِکُمُ الْمَفْتُونُ» نازل شد.

    وی گفت: امروز همه دریافته‌اند که آن‌ها چقدر انسان‌های پستی بودند که این افتراها و تهمت‌ها را را به پیغمبر(ص) نسبت می‌دادند و اگر عاقل بودند هرگز خودشان را به این گناه و پستی دچار نمی‌کردند.

    عابدینی ادامه داد: نبی مکرم اسلام (ص) امیرالمؤمین (ع) را به عنوان افضل‌ترین و برترینِ مردم به آن‌ها معرفی کرد و این معرفی ارتباطی به نسبت، قومیت و خویشاوندی نداشت.

    نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در دوران جاهلیت قومیت، خویشاوندی و رفاقت به جای حق و باطل حرف اول را می‌زده در حالی‌ که اگر انسان‌ها به ارزش‌های انسانی اعتقاد دارند باید بر اساس حق رفتار کنند نه بر اساس خوی دوران جاهلیت.

    وی اضافه کرد: پیامبر (ص) دلایل برتری امیرالمؤمنین را نیز بر می‌شمارند و می‌فرمایند: علی(ع) در اسلام از همه شما پیشی گرفت و در ایمان هم از همه شما جدی‌تر است. در همه جا و در خوف و سختی پیغمبر(ص) در کنار ایشان بود و در وجود او علم موج می‌زند و هر کسی که نهج‌البلاغه را مطالعه کند شیفته ایشان می‌شود.

    امام جمعه قزوین بر تقویت ارتباط جوانان با نهج‌البلاغه تاکید کرد.

    انتهای پیام/

    همراه با شبکه خبری وعده صادق

    منبع:

       نظر مخاطبان                                  نظرشما چیست؟               در انتظار تایید:0

  • برچسب ها :
  •  

    رزرو هتل در مشهد

     

    آخرین اخبار