کد خبر : 94062
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۹:۲۵
29 اشتراک
آخرین عناوین

صنعت خودروی کشور در حال احتضار/ به چه قیمتی خودروسازان را تشویق کنیم؟

صنعت خودروی کشور در حال احتضار/ به چه قیمتی خودروسازان را تشویق کنیم؟


مونتاژ خودروهای روز دنیا در جمهوری‌اسلامی ایران تنها برای دریافت امتیازهای دولتی انجام می‌شود و عملا هیچ دانش فنی به جمهوری‌اسلامی ایران منتقل نمی‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی سایت دانشجو؛ مدت‌ها بر سر آن بحث شد تا با کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو در هر سال، شرایط رقابت را برای خودروسازان داخلی فراهم کنیم و اقدامی انجام دهیم تا آن‌ها سرعت پیشرفته خود را افزایش دهند.

اما برخی منابع آگاه خبر از آن می‌دهند اینبار خبر از کاهش تعرفه واردات خودرو نیست و قرار است مقداری این عدد افزایش پیدا کند. در بیش از ۱۰ سال از سابقه واردات خودرو در دوره جدید، شاهد آن بودیم که حداقل به صورت اسمی، هر سال تعرفه واردات کاهش پیدا می‌کرد و یا از ابتدا تا به امروز، به نقطه‌ای رسیده بودیم که بسیاری از خودروهای وارداتی با تعرفه‌ای کمتر از ۵۰ % به خاک جمهوری‌اسلامی ایران می‌رسیدند.

 

این بار قرار است سبک حمایت از خودروساز ملی تغییر کند و به جای کاهش تعرفه واردات و اعمال فشار برای رشد و ارتقا سریعتر، عدد درصدی آن را به صورت پلکانی افزایش دهیم تا بلکه خودروسازان کشور بتواند شرایط بهتری از گذشته را تجربه کنند. از گوشه و کنار خبر می‌رسد که به زودی اعلام می‌شود تا به برندهایی که برنامه مونتاژ و تولید را در جمهوری‌اسلامی ایران دنبال می‌کنند، تخفیف درصد واردات داده شود تا کمپانی‌های خارجی هم برای احداث خط تولید در کشور رغبت بیشتری را نشان دهند.

 

اگر به سابقه حضور برخی برندهای خارجی در کشور نگاه کنیم، شاید بهتر باشد بگذاریم تا فعالیتشان مانند گذشته انجام شود و یا به طور کل جلوی فعالیتشان را بگیریم! زیرا در این چند ساله و یا حداقل چند ماه ثابت شده است مونتاژ برخی خودروهای روز دنیا در جمهوری‌اسلامی ایران تنها برای دریافت امتیازهای دولتی انجام می‌شود و عملا هیچ دانش فنی به جمهوری‌اسلامی ایران منتقل نمی‌شود. این سبک رفتار که بیشتر در برندهای کره‌ای دیده می‌شود، نه تن‌ها از خروج ارز بیش از حد جلوگیری نکرده است، بلکه در برخی موارد باعث شده تا عدم شفافیت در عملکرد آن‌ها و استفاده از امتیازهای دولتیشان دیده شود. به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو اگر به دنبال پیشرفت در بحث خودرو هستیم و می‌خواهیم از توان خارجی‌ها استفاده کنیم، باید بگذاریم تا آن‌ها خارج از هر گونه نظارت فرمایشی دولتی در کشور فعالیت کنند. این سبک از فعالیت را بسیاری کشورها، چون هند، روسیه، ترکیه و… در پیش گرفته اند و امروز می‌بینیم که به مراتب فراتر از صنعت خودرو جمهوری‌اسلامی ایران گام‌های موثرتری در بازار جهانی بر می‌دارند.

 

اسب بخار

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات پس از تایید سردبیر منتشر خواهند شد.
  • نظرات حاوی افترا و غیر مرتبط منتشر نخواهند شد.

آخرین اخبار

نمای صادق

http://vadesadegh.ir http://vadesadegh.ir http://vadesadegh.irhttp://vadesadegh.ir http://vadesadegh.ir http://vadesadegh.ir