کد خبر : 97495
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
30 اشتراک
آخرین عناوین

تغییر نام وزارت آموزش‌ و پرورش

تغییر نام وزارت آموزش‌ و پرورش

به گزارش وعده صادق ،علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل ستادی و استانی در خصوص مهمترین رویکردهای خود در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: طرح تدوین نظام جامع فعالیت‌های تربیتی و مدیریت مسائل تربیتی با استفاده از صاحب نظران علمی و ساختارهای قانونی از مهمترین سیاست‌های ماست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات وزاتخانه و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.

وی با بیان اینکه قسمت‌های مهمی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است، از تعیین کارگروهی برای اجرای کامل مفاد این قانون درحوزه منابع انسانی ، ساختار و محتوا خبر داد.

کاظمی در ادامه گفت: باید به تربیت اخلاقی با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی و تأکید بر مهارت‌های ده‌گانه و عنصر نشاط در فعالیت‌های فرهنگی و هنری عنایت جدی شود.

کاظمی یادآورشد: باید به استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف پرورشی مخصوصا در تأسیس اردوگاه‌ها، کانون‌ها و دارالقرآن‌های غیردولتی و حتی در برگزاری اردوهای درون و برون استانی توجه ویژه‌ای شود.

وی از آغاز به کارتشکیل یک کارگروه اقتصادی ویژه در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این کارگروه جهت بهره‌وری منابع مالی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود برای ایجاد منابع مالی پایدار، تحقق و تأمین منابع مالی حوزه پرورشی ایجاد می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تمرکز بر برنامه‌های خرد اثر بخش، کم هزینه، رفتارمحور و مهارت‌ محور، توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی، تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با رویکرد سطح مدرسه با توجه به سند تحول بنیادین و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

کاظمی افزود: تمرکز بر مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت یکی از رویکردهایی است که می توان بر اساس آن گام‌های موثری را در عرصه پرورشی و فرهنگی برداشت.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت مدیریت فضای تربیتی در مدرسه با نگاه هدایتی و نظارتی به جای اجرای فعالیت‌های تربیتی در دستور کار ماست،اظهارکرد: تغییر رویکرد حوزه پرورشی و فرهنگی از نخبه گرایی صرف به عمومی‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی، قرآنی و دینی در سطح مدارس از دیگر رویکردهای معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش استفاده از تمام ظرفیت‌های درون و برون دستگاهی از قبیل ستاد همکاری‌ها، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سایر تشکل‌ها را در نقش پذیری دانش‌آموزان همچنین کاهش حجم و تجمیع برنامه‌ها را از دیگر رویکردهای خود بیان کرد.

کاظمی افزود: یکی دیگر از رویکردهای معاونت پرورشی و فرهنگی حاکمیت تمرکززدایی و تفویض اختیار در تمامی فعالیت‌های تربیتی با نگاه چابک سازی و بازمهندسی ساختارها در فرآیند فعالیت‌های تربیتی است.

وی کاهش فاصله ستاد و صف را به عنوان یکی از معضلات ادارات و بخش‌های مختلف از جمله دستور کارهای خود برشمرد و اظهار کرد: کمیته کیفیت بخشی به فعالیت‌های تربیتی تشکیل خواهد شد همچنین از تجربه پیشکسوتان این عرصه در همه سطوح استفاده خواهیم کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این رویکردها و سیاست‌های اعلام شده را با جدیت دنبال خواهیم کرد .

کاظمی با بیان اینکه با تغییر رویکردها، اقدامات خوب و فعالیت‌های ارزشمند و اثر بخشی را می توان در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام داد، اظهارکرد: فعالیت‌های پرورشی دو ویژگی منحصر به فرد دارند؛ این فعالیت‌ها را نمی‌توان با اعداد و ارقام سنجید. دیگر اینکه فعالیت‌های پرورشی کیفی و دیر بازده هستند.

وی با تأکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات آموزش و پرورش و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.

کاظمی با اشاره به اینکه ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم،اظهارکرد: حداقل ۵ ساعت از نظام تعلیم و تربیت باید مرتبط با فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی باشد و از همه مهمتر اینکه قرار است به جای معلم، مربی داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات پس از تایید سردبیر منتشر خواهند شد.
  • نظرات حاوی افترا و غیر مرتبط منتشر نخواهند شد.

آخرین اخبار

نمای صادق

http://vadesadegh.ir http://vadesadegh.ir http://vadesadegh.irhttp://vadesadegh.ir http://vadesadegh.ir http://vadesadegh.ir